Transformer-T100HA

340-nel egy utcai pályán? Bakuban ez is megtörténhet!

írta: M4Sport
2016. január 07. 14:24
FOTÓ: ©xpbimages.com

Utcai pályán soha nem látott tempóval száguldanak majd végig a versenyzők a naptárban 2016 nyarán bemutatkozó azerbajdzsáni pályán? A tervező, Hermann Tilke nem tartja kizártnak. Emellett pedig elárulta, macskaköves szakaszon is átszáguld majd a mezőny…

Három év kihagyás után visszatér a Forma–1-be az Európa Nagydíj, ám ez csupán képletes visszatérés: a június 19-ei futamnak ugyanis egy teljesen új helyszín ad otthont, Azerbajdzsán. A mezőny egy utcai pályán méri majd össze a tudását azon a hétvégén, melyet a főváros Bakuban alakítanak ki. A munkálatokat az F1 „állandó” pályatervezője, Hermann Tilke irányítja, aki egyedülálló utcai pályát ígér, melyen a versenyautók ilyen körülmények között soha nem látott végsebességet is elérhetnek.

Az előzetes számítások szerint akár a 340 km/órát is átléphetik! Igaz, 2015-ben Mexikó igazolta, az efféle jóslatokkal érdemes csínján bánni: ott a szervezők várakozását például 20-30 km/órával túlszárnyalták a résztvevők. Hogy pontosan milyen tempóra lesznek képesek a 2016-os autók, több tényezőtől is függ majd: az aszfalt minőségétől, a motorok fejlődésétől, a választott gumikeverékektől, a váltóáttételezéstől. Mindazonáltal így is figyelemre méltó a jósolt csúcssebesség, mivel az utcai pályákról általában a visszafogott tempóra asszociálunk: Monaco a naptár egyik leglassabb helyszíne, míg Szingapúrban is jellemzően jó 40 km/órával alacsonyabbak a végsebességek az említettnél.

E magas tempót egyébként a jó két kilométer hosszú célegyenesben érhetik majd el a versenyzők, amely a tengerparton fut végig – éles kontrasztot alkotva a pálya másik részével. „Baku szépségét a sokszínűsége adja” – idézi Tilkét a Speedweek. „A pálya egyrészt keresztülmegy a történelmi városrészen. Az óvárosban egészen szűk lesz a pálya, helyenként a régi városfal mentén fog kanyarogni. Ilyen szakasz még Monacóban sincs a Forma–1-ben. Baku egyedülálló lesz. Ez a szűk pályaszakasz igazi kihívást jelent majd, és rendhagyó megoldásokat is követelt.”

„Természetesen vannak előírásai az FIA-nak, de szerencsére nem annyira merevek. Ott kompromisszumkész volt a szövetség, ahol már nem volt más megoldás. Bakuban tehát egy XII. századi városfal mellett haladnak majd el az autók, amit aligha tudnánk áthelyezni. De ez teszi különlegessé a pályát. Baku most a pálya építőket, később viszont a versenyzőket állítja majd nagy feladat elé. Az F1-et bizonyos fokig mindig némi sterilitás jellemzi – Bakuban viszont ilyesmit nem fogunk tapasztalni.”

A Tilke által említett kanyargós pályarész persze kompromisszumokra is kényszeríti majd a csapatokat: hiába a hosszú egyenes, ezen a részen jó tapadásra és nagyobb leszorítóerőre lesz szükség.

A német mérnök egyébként megerősítette, jól haladnak az építési munkálatok – még ha egyelőre csak a háttérben is. „Ami az épületeket illeti, amit elő tudunk készíteni, azon már rég dolgozunk. De ennek Bakuban még nemigen látni a nyomát” – magyarázta. „Voltak speciális feladataink is, hiszen egy szakaszon macskakövön kell végighaladni. Ez a történelmi városrészhez tartozik. Legnagyobb sajnálatomra az F1-ben ilyesmire nincs lehetőség, ezért középutat kellett találnunk ezen kövek befedésére. De ez csak közvetlenül a futam előtt fog megtörténni. Egy időszakos megoldásról van szó, mely homokból áll, amire jön egy réteg aszfalt, amit utóbb majd eltávolítunk. A csatlakozási pontokat elég nehéz lesz megoldani. Tehát végső soron macskaköves úton fogunk versenyezni, még ha nem is közvetlenül rajta. Egész pontosan egy jó négyszáz méteres szakasz lesz az egyik, a másik pedig közel kétszáz méteres.”

„Ami az aszfaltot illeti, természetesen igyekszünk jó tapadást elérni. Egy már biztos: helyi anyagokból dolgozunk. A boxépület majd az úgynevezett országháznál lesz, ami viszont nem a valódi székhelye a kormánynak, csak különböző minisztériumok vannak ott. Ez egy nagyszerű óriásépület. A boxoknál előre gyártott elemeket használunk majd fel, amelyeket aztán szétszedünk, elteszünk, hogy aztán 2017-ben újra használjuk őket” – avatott be a részletekbe Tilke.

Oszd meg!





8 hozzászólás

Hozzászóláshoz jelentkezz be, vagy ha még nem vagy a Motorsportal.hu tagja itt tudsz regisztrálni.

Nigel
#8 Nigel 2016. január 07. 21:51  
cybergyerek:
ez volt a gt pálya: http://www.silhouet.com/motorsport/tracks/central/baku_2013.jpg és ez lesz az f1 pálya: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/33/Formula1_Circuit_Baku.svg/2000px-Formula1_Circuit_Baku.svg.png


Akkor jó, mert az a pálya, amin a GT versenyt rendezték, első látásra nem tűnt túl látványosnak.

Remélhetőleg tényleg izgalmas helyszín lesz, nem csak egy, a tipikus Tilke-pályák közül.

Utoljára módosítva: 2016. január 07. 21:52

cybergyerek
#7 cybergyerek 2016. január 07. 21:38  
Nigel:
"A pálya egyrészt keresztülmegy a történelmi városrészen. Az óvárosban egészen szűk lesz a pálya". A videót nézve ez teljesen stimmel. Az azonban elképzelhető, hogy nem teljes egészében ezt az nyomvonalat használják majd, hanem a versenyig még néhány helyen módosítanak rajta.

ez volt a gt pálya: http://www.silhouet.com/motorsport/tracks/central/baku_2013.jpg

és ez lesz az f1 pálya: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/33/Formula1_Circuit_Baku.svg/2000px-Formula1_Circuit_Baku.svg.png

cybergyerek
#6 cybergyerek 2016. január 07. 21:34  
Pifta:
Ez ugyanaz a pálya, ami a GT-világbajnokságon már szerepelt? Mert ha igen, akkor már tudjuk, milyen pálya.

utánanéztem a pályarajzoknak, nincs köze a kettőnek egymáshoz.
de legjobb esetben is csak bizonyos szakaszai egyeznek.

Utoljára módosítva: 2016. január 07. 21:35

Nigel
#5 Nigel 2016. január 07. 21:25  
khristiank:
ez nem lehet az, mert az F1-es pályában nincsen hajtű kanyar, ami ebben a GTsben viszont van... >> http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2014/10/baku-f1-street-track-886x577.gif

"A pálya egyrészt keresztülmegy a történelmi városrészen. Az óvárosban egészen szűk lesz a pálya".

A videót nézve ez teljesen stimmel. Az azonban elképzelhető, hogy nem teljes egészében ezt az nyomvonalat használják majd, hanem a versenyig még néhány helyen módosítanak rajta.

Utoljára módosítva: 2016. január 07. 21:25

khristiank
#4 khristiank 2016. január 07. 21:19  
Nigel:
Könnyen lehet. Akkor viszont ez a pálya az : https://www.youtube.com/watch?v=jDWhLTxcYZk

ez nem lehet az, mert az F1-es pályában nincsen hajtű kanyar, ami ebben a GTsben viszont van...

>> http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2014/10/baku-f1-street-track-886x577.gif

Utoljára módosítva: 2016. január 07. 21:20

Nigel
#3 Nigel 2016. január 07. 21:04  
Pifta:
Ez ugyanaz a pálya, ami a GT-világbajnokságon már szerepelt? Mert ha igen, akkor már tudjuk, milyen pálya.

Könnyen lehet. Akkor viszont ez a pálya az :

https://www.youtube.com/watch?v=jDWhLTxcYZk

Utoljára módosítva: 2016. január 07. 21:06

Pifta
#2 Pifta 2016. január 07. 20:30  

Ez ugyanaz a pálya, ami a GT-világbajnokságon már szerepelt? Mert ha igen, akkor már tudjuk, milyen pálya.

ddb
#1 ddb 2016. január 07. 14:45  

Én ezt a pályát várom a legjobban.

HungaroInfo

 



PIT STOP

Vettel mentővel versenyez (videó)

FORMA-1 HÍREK

Pascal Wehrlein

62016.07.30. 20:41

Hamilton: Csalódott vagyok, nem rossz vesztes

„Nem voltam elégedett a teljesítményemmel”

02016.07.30. 20:24

Rosberg szerezte meg, vagy Hamilton vesztette el ezt a pole-t?

A sírból hozta vissza időmérőjét a német; Hamilton úgy érzi, inkább rajta múlt