A Red Bullé az extra hosszú autó – Newey 2017-ben is túljár a többiek eszén?

F1 banner 2017
írta: M4Sport
2016. október 19. 12:09
FOTÓ: ©xpbimages.com

Mégsem a Mercedes készül a többiekétől eltérő filozófiájú autóval 2017-re? Az Auto Motor und Sport gyanítja, hogy a Red Bull választott egyedi utat – de közben a címvédőnek is érdekes trükk lehet a tarsolyában!

Pár hete beszámoltunk arról, hogy az F1-es paddockban az a hír járja, a résztvevők közül az egyik istálló a többiekénél jelentősen hosszabb tengelytávú autót tervez a megújulást hozó következő szezonra. Az új szabályok értelmében nemcsak a gumik, de az autók szélessége is megnő, változik az első és hátsó szárnyak mérete, pozíciója, továbbá a mérnökök a jelenleginél jóval nagyobb szabadságot kapnak az első keréktől az oldaldobozokig terjedő rész alakítására.

A szakemberek egyöntetű véleménye szerint ez utóbbi terület bír majd a legmeghatározóbb fejlesztési potenciállal: az autó oldalán a kocsitest elején, valamint az orr alatt elhelyezett fordító- és vállemezek alapvetően befolyásolják az autó egésze körül/alatt haladó légáramlatok minőségét. Az egyik csapat ezt akarja minél jobban kihasználni az első kerekek előrébb vitelével, s törekvése eredménye az lehet, hogy autója keréktávolsága akár 20 centiméterrel is hosszabb lehet, mint a többi csapaté.

Newey újra túljár a többiek eszén?

Adrian NeweyKorábban a Mercedest emlegették különcként, az Auto Motor und Sport most viszont már úgy tudja, valójában a Red Bullé lesz az extra hosszú autó. Nem is lenne meglepő: Adrian Newey 1998-ban is hasonló módszerrel körözte le a mezőnyt. Az akkor bevezetett szabályok értelmében az autók keskenyebbé váltak elődjeikhez képest, és miközben az ellenfelek ennek ellenére kitartottak korábbi tengelytávjuk mellett, a McLaren tervezője 5,5 centiméterrel meghosszabbította azt. Mire a többiek rájöttek, hogy Mika Häkkinenék, az övéknél 10 centiméterrel hosszabb autójának egyik titkát az jelenti, hogy elég hely van rajta az oldalsó légterelőknek, melyekkel pontosabban lehet szabályozni a légáramlatokat, a wokingi csapat már rég a bajnoki győzelem felé száguldott.

A tengelytáv meghosszabbításának 2017-ben két előnye lehet: egyfelől nagyobb teret biztosít az aerodinamikai megoldásoknak, másfelől pedig javíthat az autó súlyelosztásán. Amíg úgy volt, hogy 2017-ben bevezetik a glóriát, a csapatok többsége még megnövelt tengelytávú autóval készült. Aztán amikor az FIA közölte, mégsem érkezik a pluszsúlyt jelentő fejvédő, mindannyian rövidítettek – kivéve a Red Bullt.

A német szaklap szerint nem minden ellenfél nyugodt az osztrákokról szóló hírek hallatán. Newey már 1998-ban és 2009-ben is tökéletesen használta ki a szabályváltozások jelentette esélyt, és ha hosszú autója valóban nyerő koncepciónak bizonyul, a többi csapatnak már nem lesz könnyű filozófiát váltani. A jövő évi autók tervezése előrehaladott állapotban van, így sok idejük nincs meggondolni magukat, s ha meg is teszik, máris komoly lépéshátrányban vannak.

A Mercedes más trükkel készül

Az Auto Motor und Sport szerint azonban a bajnoki cím védőjét, a Mercedest sem kell félteni. A németeknek állítólag ugyancsak van egy érdekes trükk a tarsolyukban 2017-re. Silverstone-ban a szabadedzésen az egyik ellenfelük a GPS-adatokból arra lett figyelmes, hogy a csillagosok ugyanolyan kanyartempók mellett hirtelen nagyot gyorsultak az egyenesekben. A gyanú szerint egy hátsó felfüggesztést tesztelhettek a következő évre, amely az egyenesekben mélyebbre engedi az autót, ezzel megszakítva a diffúzoron keresztülhaladó légáramlatot.

E módszer csökkenti az autó légellenállását, és nagymértékben növelheti annak végsebességét. A kiszélesedő gumik nagyobb légellenállása miatt ez igencsak jól jönne a csapatnak a következő évben – ráadásul a fogyasztásukra is jó hatással lenne.

Mercedes, 2017 Pirelli

Oszd meg!





8 hozzászólás

Hozzászóláshoz jelentkezz be, vagy ha még nem vagy a Motorsportal.hu tagja itt tudsz regisztrálni.

ernike
#8 ernike 2016. október 19. 17:38  
F1890:
a ferrariról mit hallunk?: "majd jövőre", "régóta dolgozunk az új autón" xd

Inkább ne is halljunk róluk semmit. Egyrészt én ezeken a pletykákon is egyelőre csak röhögök, jó olvasottságot szereznek a lapok másrészről a Ferrariról mindig pletykálnak aztán semmi sem lesz belőlük.

Go.Michael
#7 Go.Michael 2016. október 19. 14:30  

Amit két ember tud, azt nem titoknak hívják.

Zasalamel
#6 Zasalamel 2016. október 19. 12:49  
_JuSuF_:
A tábla felett az nem Horner? XD

Most h mondod tényleg.. :D Jókat röhög rajtuk mi? :D

_JuSuF_
#5 _JuSuF_ 2016. október 19. 12:47  
Zasalamel:
Közben a ferrarinál az új tervező: http://www.kephost.com/image/v0Nq

A tábla felett az nem Horner? XD

kulcsarb
#4 kulcsarb 2016. október 19. 12:42  

"Amíg úgy volt, hogy 2017-ben bevezetik a glóriát, a csapatok többsége még megnövelt tengelytávú autóval készült. Aztán amikor az FIA közölte, mégsem érkezik a pluszsúlyt jelentő fejvédő, mindannyian rövidítettek – kivéve a Red Bullt."

Ez alapján a többiek is alaposan elgondolkodtak az ötleten, nem csak a "zseni" Newey.

Zasalamel
#3 Zasalamel 2016. október 19. 12:38  

Közben a ferrarinál az új tervező:

http://www.kephost.com/image/v0Nq

_JuSuF_
#2 _JuSuF_ 2016. október 19. 12:29  
F1890:
a ferrariról mit hallunk?: "majd jövőre", "régóta dolgozunk az új autón" xd

extra szűz oliva olajjal fogják kenni a motort, ettől jobb lesz a fogyasztása legalább 18%-al, az élettartama pedig annyira kitolódik, hogy a maximális motor teljesítményt közel folyamatosan tudja hozni a teljes életciklusa alatt.

az aeroról nincs infóm, de úgy tudom több régi Lotus-os felfüggesztés specialista érkezett Allisonnal együtt/után, és a gupikopással elég ígretes eredményeket értek már el.

F1890
#1 F1890 2016. október 19. 12:24  

a ferrariról mit hallunk?: "majd jövőre", "régóta dolgozunk az új autón" xd

HairHungary

 



FORMA-1 HÍREK

Nico Hülkenberg

172016.12.10. 16:02

Lowe is elhagyja a Mercedest?

Meglepetésre nem a Ferrari lehet az új munkaadója

62016.12.09. 19:57

Legyőzné az egyik óriást a Force India

„Azt, amelyik majd rossz formában lesz”

02016.12.09. 18:52

A Liberty januárban szavaz az F1 átvételéről

Ecclestone sem tudja, sor kerül-e a felvásárlásra