A rémálmuk valósult meg Interlagosban

F1 banner 2017
írta: M4Sport
2016. november 16. 11:43
FOTÓ: ©xpbimages.com

Megvalósult a Manor legnagyobb rémálma: Brazíliában megelőzték őket a konstruktőri bajnokságban. Valóságos tragédiával ért fel számukra a vasárnapi eredmény, melynek következtében a jövőjüket is újra bizonytalanság övezi.

A Red Bull a Brazil Nagydíjon még azt is megengedhette magának, hogy egy második hely elvesztését megkockáztatva rizikós stratégiára váltson, majd miután ez nem jött be, egy kézlegyintéssel elintézték a kérdést: legalább Max Verstappen remeklése kárpótolta őket. Komoly tét és feszültség nélkül az utolsó futamokon – így megy ez a mezőny elején.

A végén teljesen más volt a helyzet. A Sauber és a Manor valóságos élet-halál harcot vívott Interlagosban. A tét náluk a pontszerzés volt, de ennél is sokkal több: a versenyük arról is döntött, ki mennyi pénzt kaphat majd az F1 bevételeiből 2017-ben. „Az egész versenyünket a Manorra figyelve építettük fel. Amikor Felipe az utolsó körökben már szenvedett a gumikkal, és a két Red Bull nagy tempóval érkezett mögötte, mondtuk neki, hogy ne is foglalkozzon velük. Csak az számított, hogy Ocon előtt maradjunk, és az autót a pályán tartsa” – mondta Beat Zehnder, a Sauber csapatmenedzsere.

Felipe Nasr a 9. helyen futott be, a Manor pedig pont nélkül maradt, s ezzel visszaesett 11.-nek a bajnoki tabellán. A svájciak egy futammal a vége előtt most racionálisan nézve behozhatatlannak tűnő előnyre tettek szert. Abu-Dzabiban a 10. hely önmagában már nem lesz elegendő a Manornak a pozíciója visszavételéhez. Pontegyenlőség esetén a jobb helyezés számít, Nasr interlagosi 9. helye pedig egymagában ütné a Manor két 10. helyét.

Könnyen lehet, hogy a vereség újra a tönk szélére sodorja a Manort, s keresztülhúzza az elmúlt évben komoly átalakuláson keresztülment, több szakemberrel erősítő, és a további bővítések gondolatával kacérkodó gárda terveit.

Bernie Ecclestone-ék bevételeiből két szempont alapján részesülnek a csapatok. Egyfelől minden gárda 35 millió dollárt kap, amely az elmúlt három évben legalább két alkalommal a konstruktőri bajnokság első 10 helyezettje közt szerepelt. Ennek a kitételnek mind a Sauber, mind a Manor megfelel, hiszen előbbi csapat 2014-ben 10., 2015-ben 8. volt, utóbbi pedig egy 9. és egy 10. helyet szerzett. A másik szempontot az aktuálisan megszerzett helyezés jelenti. Az úgynevezett második kalapban lévő pénzből csak az első 10 helyezett részesül, mégpedig helyezésének megfelelő mértékben.

És ez jelen állás szerint a Sauber.

ManorEgy éve a Manor 13,5 millió dollárt kapott a 10. helyért, idén azonban várhatóan 15 millióra nő ez az összeg a sportág bevételének növekedése miatt. Ennyit nyerhet a Sauber Nasr hétvégi 9. helyével, és ennyit veszíthet a Manor a svájciak előzésével. Egy kevesebb mint 100 milliós éves költségvetéssel rendelkező gárda számára nem kevés összegről beszélünk. Főleg nem a 2017-es szabályváltozások idején, mely nemcsak azért jelent pluszkiadást, mert teljesen új autókat kell építeni, de azért is, mert a szezon során jóval meghatározóbb szerepe lesz az állandó és nagy ütemű fejlesztésnek, mint most.

Nem csoda tehát, hogy a Manornál valóságos tragédiaként élték meg a vasárnapot. Miközben úgy tűnt, a megújuló kiscsapat lassan végre átlépheti saját árnyékát, jövőjük most könnyen újra bizonytalanná válhat. A 15 milliós kiesés közvetlenül is hatással lehet teljesítményükre, ezzel pedig visszakerülhetnek a régi örvénybe: a pénzhiány miatt nincs fejlődés, a gyenge teljesítmény miatt pedig nincs esély több pénzt szerezni… „Nem mondhatom azt, hogy Brazíliában bármit is rosszul csináltunk volna. A verseny alakulása egyszerűen nem kedvezett nekünk. Ezt most el kell fogadnunk” – nyilatkozta keserűen Dave Ryan, a Manor versenyigazgatója.

Helyzetük mostantól versenyzőválasztásukat is meghatározza: minden bizonnyal fizetős pilótákkal kell pótolniuk a kieső pénzt. És ironikus módon a mentőövet akár az a Nasr is bedobhatja nekik, aki a egyébként a vízbe lökte őket…

A Brazil Nagydíj előtt még úgy hírlett, a Banco do Brasil az idei eredmények miatt vonakodik meghosszabbítani a Sauberrel való együttműködését, pedig a csapat hosszabb távon számítana a támogatóra. Emellett arról is hallani lehetett, hogy az általuk támogatott Nasr viszonya sem a legharmonikusabb az istállóval, s emiatt Monisha Kaltenborn állítólag tárgyalásba kezdett Toto Wolff-fal, a Mercedes sportigazgatójával arról, hogy Pascal Wehrlein alkalmazása esetén milyen támogatásra számíthat a csillagosoktól.

A két versenyző helycseréje a Manornak jönne jobban. Nasrt nagyjából éppen 15 millió eurós támogatást tudna magával vinni hozzájuk. Már csak az a kérdés, hogy a Force India és a Renault visszautasítása után akar-e még csapatot váltani. Valamint „hűtlensége”, de pontszerzése után a Sauber akar-e versenyzőt cserélni.

Akárhogy is, a helyzet újra rámutatott a Forma–1 egészségtelen és csak a nagyok érdekeit szem előtt tartó struktúrájának hibáira. Dave Ryan a brazil futam előtt nem véletlenül kritizálta újra az F1 jelenlegi szabályalkotási folyamatát, valamint annak alapszervét, a mindössze hat istállót magában foglaló Stratégiai Csoportot. „Ez a testület nem produktív. Minden csapatnak ott kéne lennie, szavazati joggal bírnia. Mi még azt sem tudjuk, mik lesznek a témák a decemberi ülésükön. És nem is szabad tudnunk. Arról döntenek, milyen szabályváltoztatási javaslatokat terjesszenek az F1 Bizottság elé, de mi erről csak utólag szerzünk tudomást, amikor már semmi beleszólásunk. Abban a sportágban, amiben mi is részt veszünk…” – panaszkodott.

Szavai jól jelzik, mennyit érnek ők a jelenlegi szabályalkotási és pénzelosztási rendszert kidolgozók szemében. Pedig Brazília megmutatta, küzdenek olyan keményen, mint kiváltságos társaik. Csak éppen számukra sok esetben a puszta létezés jelenti a tétet…

Oszd meg!





1 hozzászólás

Hozzászóláshoz jelentkezz be, vagy ha még nem vagy a Motorsportal.hu tagja itt tudsz regisztrálni.

sába
#1 sába 2016. november 16. 22:49  

Igazuk van, egyszerűen a töltelék csapatok nélkül meg lenne fogva az egész sorozat. Ehhez képest se pénz, se beleszólás semmibe. 6 csapat 12 autóval, milyen csodásan nézne ki a mezőny.

HairHungary

 



FORMA-1 HÍREK

A Mercedes öröme

02016.12.08. 14:07

A visszaútra nem váltott jegyet Rosberg

Nem tud elképzelni nagyobb tettet a bajnoki címnél és Hamilton legyőzésénél