Amikor már kezdett volna izgalmassá válni…

F1 banner 2017
írta: M4Sport
2016. november 18. 12:51
FOTÓ: ©xpbimages.com

Éppen akkor jönnek a szabályváltozások, amikor végre kezdene szorossá válni a Mercedes és a többiek csatája. Ross Brawn szerint jó esély van arra, hogy 2017-től egy résztvevő újra fölényes dominanciába kezdjen – holott a változásokat épp az egyhangúság ellenében hozták.

És a Red Bull 2013-as elsöprő fölényét látva még abban bíztunk, a 2014-es szabályváltozások majd felrázzák az F1-et! Miközben a Sebastian Vettel uralkodásába belefáradt közönség reménykedve várta a megújulást, ma már tudjuk, az új motorformula bevezetése inkább csak még jobban szétszakította, mintsem összehozta a mezőnyt. A statisztika letaglózó: a Mercedes a második turbókorszak 58 versenyéből 50-et megnyert, időmérős vereségeiket pedig egy kezünkön meg tudjuk számolni. Vettelnek legalább minden második szezonban akadt egy bajnoki ellenfele, aki más színű autóban ült…

Ha az eredményekben ez nem is feltétlenül mutatkozik meg, idén azonban legalább elmondható: az üldözőknek sikerült valamelyest közelebb férkőzniük a Mercedeshez. A Red Bull olykor-olykor már képes nehéz helyzetbe hozni a németeket, s ha kicsivel erősebb motor állna rendelkezésüére (Max Verstappen Interlagosban azt nyilatkozta, 50 lóerő a lemaradásuk), akár még érdekes csata is kialakulhatna közöttük. A következő lépést a jövő év jelenthetné.

Csakhogy 2017 nem az idei szezon folytatása lesz, hanem az új aerodinamikai szabályok miatt egyfajta újrakezdés. Az F1-ben sok mindent megtapasztaló Ross Brawn üdvözli a változtatásokat, de abban már nem olyan biztos, hogy azok jó ütemben jönnek. „Sok pozitívuma van a 2017-es újításoknak, ám minél tovább van érvényben egy szabályrendszer, általában annál közelebb kerülnek egymáshoz a csapatok. Jelenleg ennek a szemtanúi lehetünk” – állapította meg az ESPN-nek adott interjúban a brit.

„Még mindig a Mercedes nyer, de a többiek már kezdenek felzárkózni, és ha tovább lennének érvényben a mostani szabályok, biztosra veszem, hogy még szorosabbá válna a csata. Amikor új szabályok lépnek életbe, valaki mindig gyorsabban reagál rájuk, mint mások. Én is mindig ezzel próbálkoztam. A fejlődés aztán lassulni kezd, a többiek pedig utolérnek. Jövőre ezzel szemben azt láthatjuk majd, hogy valaki jobban értelmezi a szabályokat, a mezőny élére kerül, és nagy lesz az előnye. Nem tudom, mi fog történni, de könnyen lehet, hogy valaki elhúz a többiektől” – vélekedett.

Red Bull, MercedesMiután ebben az évtizedben technikai szempontból eddig leginkább a Mercedes és a Red Bull volt a két legmeghatározóbb csapat, joggal számíthatunk arra, hogy e két istálló a változásokkal is a mezőny élén lesz. Felszereltségüket és szakembereiket, struktúrájukat tekintve is ők tűnnek a legdinamikusabb, legstabilabb gárdának.

Brawn sem látja másképp. Úgy véli, hiába a Red Bull az aerodinamika nagymestere, volt csapata képes lehet felvenni velük a kesztyűt. „Ne becsüld alá a Mercedest! Remek csapat, jó autóval. Négy csapat használ Mercedes-motorokat, és ők az egyetlenek, akik nyerni is tudnak vele. Ennek megvan az oka: jó a csapatuk és az autójuk. Nem szabad tehát lebecsülni őket. A Red Bull viszont alighanem az egyik főszereplője volt a változásoknak – és ezért is mondom azt mindig, hogy a politika folyton szerepet kap az F1-ben” – utalt arra, hogy az osztrákok nyomásának is köszönhető, hogy már az új motorformula harmadik szezonja után lesznek átfogó változások.

Brawn emellett azon kétkedők véleményét is osztja, akik szerint az agresszívebb külső vagy az imponálóbb köridők önmagukban még semmit sem javítanak a versenyzés színvonalán. „Egyesek arra számítanak, hogy a versenyzés jobb lesz, csak mert a versenyzők számára megterhelőbb lesz, és nagyobb kihívást jelent majd. Teljes sebességgel versenyezni ötven-hetven körön keresztül valóban kihívás lesz a résztvevők számára, ezért lehet változatosabb a teljesítményük, ahogyan fáradnak.”

„A legnagyobb teljesítményjavulást – bár a gumik is sokat hoznak majd – az aerodinamikától kapják, és én aggódom ennek kapcsán, mégpedig az egymás mögött haladó autók miatt. Minél hatékonyabb aerodinamikájú autót építesz, azt annál érzékenyebben érinti, ha egy másik autó halad előtte. Persze nem mindig van így, hiszen az aerodinamikát lehet tudatosan úgy alakítani, hogy csökkentse ezt a hatást. De alapvetően ez a jellemző. Remélem, hogy a mostani változások nem hatnak rosszul a pályán látható küzdelemre.”

„Emellett az új autók nagyon gyorsak lesznek. Ha valaki azt mondja, hogy három másodperc a cél, garantálható, hogy öt másodperc lesz belőle, mert a Forma–1 már csak ilyen. A megbeszélések során mindenki egyetérthet abban, hogy három másodpercet kéne gyorsulni, de ha a mérnökök egyszer elkapják a fonalat, ebből máris öt lesz” – vélekedett a korábbi csapatfőnök.

Oszd meg!





19 hozzászólás

Hozzászóláshoz jelentkezz be, vagy ha még nem vagy a Motorsportal.hu tagja itt tudsz regisztrálni.

GreenHonda
#19 GreenHonda 2016. november 20. 20:23  
F1890:
sokkal jobb lenne ha ez a szakértői testület megbízna mérnökök egy alap autó kifejlesztésére busásan megfizetnék őket, és a csapatok csak az első hátsó szárnyat felfüggesztést módosíthatnák, pluszban ilyen olyan aero elemeket még rátehetnének . olcsóbb lenne izgalmasabb és a pilóták közti különbség is kijönne, teszem azt perez egy egy jó hétvégéjén legyőzhetetlen lenne vagy bárki más ha beletalál a tutiba, ráérez a pályára. jövőre nem várok mást minth a merci rb elhúz lehet vmelyikük nagyon. előzés kevesebb esz az élmezőnyben mivel nő a kanyarsebesség és a féktávok is csökkennek

Hát ez sok gyártót így nem vonzana, ami pedig tudjuk milyen láncreakciókhoz vezetne:)

mch1998
#18 mch1998 2016. november 20. 10:51  

Remélem a Mclaren Honda fog betalálni.

ego
#17 ego 2016. november 20. 10:15  
SANI{Ó:
egy dolgot kellene beszüntetni: azt hogy egy technikai sportban nem lehet fejleszteni a technikát. (<---- pont)

Igen, szinte látom ahogy a kis, és közép csapatok könyörögnek hogy megmutathassák mekkora fejlesztési potenciál van bennük. Várj csak...ja nem!

SANI{Ó
#16 SANI{Ó 2016. november 20. 09:02  

egy dolgot kellene beszüntetni: azt hogy egy technikai sportban nem lehet fejleszteni a technikát. (<---- pont)

Thibczy
#15 Thibczy 2016. november 19. 23:03  
Zasalamel:
Köszönd meg a hisztis fanoknak, akik végigrinyálták a korszakokat. Sztem nem volt szükség erre, csupán engedni kellett volna a korlátozásokból.

Szerintem a tankolást kellett volna újra engedni. A többi megoldódott volna magától. Idén már kvalin elég gyorsak voltak az autók, a probléma az, hogy versenyen GP2 tempóban vánszorognak körbe-körbe, messze saját határaik alatt teljesítve. Lehet mondani, hogy akkor kevesebb lesz az előzés, de nem baj, ma inkább az a baj, hogy túl sok van, de azok kvázi kikerülések a gumielőnyből fakadóan.

Ott van pl. a BL-döntő. Nem azért ülnek le megnézni az emberek a meccset, mert izgalmas, sok gólos játék lesz, hanem azért, mert a világ legjobb 22 focistáinak a játékára kíváncsiak. Aki sok gólt akar látni, az meg nézzen NB III-at, a Dabas – Pécs meccsen múlt héten a Pécs 10-et lőtt a hazaiaknak.

Utoljára módosítva: 2016. november 19. 23:03

Horizont
#14 Horizont 2016. november 19. 21:28  
Denis Hunter:
Es ha valaki sokat tesz a sportert, akkor megerdemli, hogy mindig elso legyen? Masodikkent mar nem is elegedettek? A csapat persze nem, mert mindenki nyerni szeretne, de azert az sem megoldas, hogy akkor rakjuk oket elore a kovetkezo korszakra. Amugy meg a motorfejlesztesi korlatozas mar el lett torolve, szoval azzal is siman beerhettek volna a Mercit, de az nem eleg, megint dominalni akarnak evekig. Jippiiiiii. Remelem egy tok mas csapat fog betalalni(tudom semmi esely ra) es a top3 meg bamulhat.

Hol írtam olyat hogy alapból megérdemlik az első helyet? Az egyértelmű hogy a változás elsődleges célja a dominálasuk eltörlése volt, ami am nem is volt vészes a gyenge pilóták miatt, de ez annyira jól sikerült hogy teljessen eselytelenné tette a F1 talán legjobb csapatát a győzelemre.
Am meg nem számítok RB dominanciára, a Renault Elvileg teljessen más koncepcióra vált, ami nem kecsegtet túl jól. Valszeg Merci dominancia lesz megin, mert náluk nincs gyengepont

Denis Hunter
#13 Denis Hunter 2016. november 19. 19:36  

a kihereles meg kb azt jelenti, hogy egy evig 4. voltak, azon kivul top3. De szar nekik. Akkor kellene sirni, amikor szerencsetlen Wili alig kapart ossze par pontot, vagy a McLaren tavaly. Nah az kihereles volt akkor is, ha sokak szerint magukat hereltek ki (szerintem nem, de ez csak maganvelemeny) Szegeny RB meg 10 evebol csak 4 VB-t szerzett.... Majd meglatjuk egy Verstappen Ricciardo csata mennyivel lesz izgalmasabb, mar ha legalabb kettejuk kozott lesz csata.

Denis Hunter
#12 Denis Hunter 2016. november 19. 19:32  
Horizont:
Könnyen meglehet. Elég csak belegondolni, hogy a hátrébbtolás helyett, kb kiherélték azt a csapatot aki az utóbbi 10 évben többet tett a sportért mint az összes tobbi együttvéve, pályafelújitás, elképesztően komoly tehetséggondozás. Valószínűleg ezen akartak segiteni, mert a jelenlegi aeroszabályokkal sztem min 2 év amíg ledolgozzák a motorhátrányt.

Es ha valaki sokat tesz a sportert, akkor megerdemli, hogy mindig elso legyen? Masodikkent mar nem is elegedettek? A csapat persze nem, mert mindenki nyerni szeretne, de azert az sem megoldas, hogy akkor rakjuk oket elore a kovetkezo korszakra. Amugy meg a motorfejlesztesi korlatozas mar el lett torolve, szoval azzal is siman beerhettek volna a Mercit, de az nem eleg, megint dominalni akarnak evekig. Jippiiiiii.
Remelem egy tok mas csapat fog betalalni(tudom semmi esely ra) es a top3 meg bamulhat.

grabowsky78
#11 grabowsky78 2016. november 19. 18:53  
Horizont:
Könnyen meglehet. Elég csak belegondolni, hogy a hátrébbtolás helyett, kb kiherélték azt a csapatot aki az utóbbi 10 évben többet tett a sportért mint az összes tobbi együttvéve, pályafelújitás, elképesztően komoly tehetséggondozás. Valószínűleg ezen akartak segiteni, mert a jelenlegi aeroszabályokkal sztem min 2 év amíg ledolgozzák a motorhátrányt.

Nem mondom, hogy nem tettek sokat a sportért, az öreg szörpis rengeteg lóvét tolt bele, de azért ezt közel sem önzetlenül tette és ha nem érte volna meg neki, biztosan nem teszi!

Horizont
#10 Horizont 2016. november 19. 17:57  
grabowsky78:
Szerintem ha csak a fanok sírtak volna az leszarták volna magasról! (lásd motorhangok) Megint meg fogom kapni, hogy összeesküvés elméleteket gyártok, de szerintem a Redbull nyomására hozták vissza a hangsúlyosabb aero szabályokat! De ez jövőre szerintem az első versenyen ki fog derülni!

Könnyen meglehet. Elég csak belegondolni, hogy a hátrébbtolás helyett, kb kiherélték azt a csapatot aki az utóbbi 10 évben többet tett a sportért mint az összes tobbi együttvéve, pályafelújitás, elképesztően komoly tehetséggondozás. Valószínűleg ezen akartak segiteni, mert a jelenlegi aeroszabályokkal sztem min 2 év amíg ledolgozzák a motorhátrányt.

grabowsky78
#9 grabowsky78 2016. november 19. 17:13  
Zasalamel:
Köszönd meg a hisztis fanoknak, akik végigrinyálták a korszakokat. Sztem nem volt szükség erre, csupán engedni kellett volna a korlátozásokból.

Szerintem ha csak a fanok sírtak volna az leszarták volna magasról! (lásd motorhangok) Megint meg fogom kapni, hogy összeesküvés elméleteket gyártok, de szerintem a Redbull nyomására hozták vissza a hangsúlyosabb aero szabályokat! De ez jövőre szerintem az első versenyen ki fog derülni!

Zasalamel
#8 Zasalamel 2016. november 19. 13:22  
grabowsky78:
Azért kíváncsi lettem volna, ha jövőre nem változnak a szabályok, hogyan alakult volna az erőviszony! Én semmi jóra nem számítok, szerintem jövőre a Redbull lesz a favorit! Borzalom unalmas év lesz, alig lesz előzés, de minden pályán még a Manorok is pályacsúcsokat fognak döntögetni!

Köszönd meg a hisztis fanoknak, akik végigrinyálták a korszakokat. Sztem nem volt szükség erre, csupán engedni kellett volna a korlátozásokból.

Utoljára módosítva: 2016. november 19. 13:23

grabowsky78
#7 grabowsky78 2016. november 19. 03:10  

Azért kíváncsi lettem volna, ha jövőre nem változnak a szabályok, hogyan alakult volna az erőviszony! Én semmi jóra nem számítok, szerintem jövőre a Redbull lesz a favorit! Borzalom unalmas év lesz, alig lesz előzés, de minden pályán még a Manorok is pályacsúcsokat fognak döntögetni!

HannaLill
#6 HannaLill 2016. november 18. 20:09  
Zasalamel:
Minden tiszteletem Brawn-é, de most miről beszél ez? Hol kezd szoros lenni? A merci úgy szórakozik a mezőnnyel, ahogy szeretné.

Mercedes mögötti mezőnyre gondolt:)

Zasalamel
#5 Zasalamel 2016. november 18. 17:18  

Minden tiszteletem Brawn-é, de most miről beszél ez? Hol kezd szoros lenni? A merci úgy szórakozik a mezőnnyel, ahogy szeretné.

F1890
#4 F1890 2016. november 18. 17:05  

sokkal jobb lenne ha ez a szakértői testület megbízna mérnökök egy alap autó kifejlesztésére busásan megfizetnék őket, és a csapatok csak az első hátsó szárnyat felfüggesztést módosíthatnák, pluszban ilyen olyan aero elemeket még rátehetnének . olcsóbb lenne izgalmasabb és a pilóták közti különbség is kijönne, teszem azt perez egy egy jó hétvégéjén legyőzhetetlen lenne vagy bárki más ha beletalál a tutiba, ráérez a pályára.

jövőre nem várok mást minth a merci rb elhúz lehet vmelyikük nagyon. előzés kevesebb esz az élmezőnyben mivel nő a kanyarsebesség és a féktávok is csökkennek

Utoljára módosítva: 2016. november 18. 17:07

Denis Hunter
#3 Denis Hunter 2016. november 18. 16:21  

cikkhez: pont ez a baj a szabalyvaltoztatasokkal, ha uj szabalyok vannak, mindig valaki betalal es elhuz, ahelyett, hogy maradtak volna a mostaninal kis modositassal, pl tokenek eltorlese es jovore szerintem szorosabb lett volna a csata. McLareneskent nem hiszem, hogy ez nekik fog osszejonni jovore, persze tetszene, hiszen evtizedek ota nekik szurkolok, de egy jovore erosodo McLarent is siman elfogadtam volna ugy 3.-4. eronek, ha tovabb javulnak az ideihez kepest. Erre most azt hiresztelik mar novemberben, hogy megint valaki dominalni fog. Nesze semmi kapaszkodhatunk egy masik csapat utan tovabbi 3 evig, mire sikerulne utolerni, megint valtoztatnak a szabalyokon.

Denis Hunter
#2 Denis Hunter 2016. november 18. 16:14  

szerintem ennel sokkal karcsubb es bonyolultabb lesz. Max a Saubert es a Manort tudnam igy elkepzelni

McLarenHonda
#1 McLarenHonda 2016. november 18. 14:17  

Koncepció a jövő évi designról:
http://www.gpupdate.net/en/f1-photos/13934/perrinn-2017-formula-1-design/296889/#/296889

HairHungary

 



FORMA-1 HÍREK

Nico Hülkenberg

42016.12.10. 16:02

Lowe is elhagyja a Mercedest?

Meglepetésre nem a Ferrari lehet az új munkaadója

62016.12.09. 19:57

Legyőzné az egyik óriást a Force India

„Azt, amelyik majd rossz formában lesz”

02016.12.09. 18:52

A Liberty januárban szavaz az F1 átvételéről

Ecclestone sem tudja, sor kerül-e a felvásárlásra