Az F1 elidegeníti magától saját szurkolóit?

F1 banner 2017
írta: M4Sport
2016. január 11. 10:54
FOTÓ: ©xpbimages.com

Nemcsak a versenyek és az erőviszonyok teszik egysíkúvá a Forma–1-et, a sportág nyilvánossághoz való viszonya is sokat ront a kategória helyzetén – vélik az F1-es paddock korábbi tagjai. Őszinteség, nyíltság és több érdekes, pozitív történet – az F1 jelenleg ezekből is hiányt szenved.

Sok kritika éri manapság a Forma–1-et az egyhangúvá és egyre személytelenebbé válása miatt. Sokak szerint nemcsak a motorhang vagy éppen a túlbonyolított szabályok jelentik a problémát, a szurkolók eltávolodtak a versenyzőktől is, akik már nem tűnnek annyira önállónak és szabadnak, mint a korábbi évtizedekben.

Marc Surer 1979 és 1986 között összesen 88 F1-es nagydíjhétvégén vett részt, de visszavonulása óta sem szakadt el a királykategóriától, hiszen évek óta szakkommentátorként dolgozik Németországban. Szerinte egyértelmű, mi vezetett a versenyzők emberi oldalának háttérbe szorulásához az utóbbi évtizedben: a kategória minden szinten túlságosan tudományossá vált. „Véleményem szerint manapság túl messzire mentek a telemetria használata terén. Az én időmben természetesen szintén volt ilyesmi: akkoriban visszatértünk a bokszba, és kielemeztük az adatokat, hogy lássuk, mi is történt pontosan. Ma viszont már a futam közben is ez megy: a versenyzőket folyamatosan tanácsokkal látják el, és ez egyáltalán nem jó” – vélekedett Surer.

A versenyzők megítélésére mindazonáltal szerinte nem csak ez van negatív hatással. A svájci úgy érzi, a sportágat sokkal érdekesebbé tenné, ha a résztvevői nyíltabbak és őszintébbek lennének a nyilvánossággal szemben. „Nem tartom helyesnek, hogy a versenyzőket elválasztják az újságíróktól. Manapság alig-alig kérdezhetsz valamit tőlük, és a válaszok sok esetben annyira semmitmondóak, hogy a legtöbb sajtótájékoztató mit sem ér” – mutatott rá.

„Korábban a versenyzők merték kimondani a saját véleményüket. Ma inkább ráhagynak mindent a csapatukra, és ez senkinek sem tesz jót – még a csapatnak sem. Ha nyertél, elmondhatod, hogy milyen nagyszerű autód volt. De ha egy tizenharmadik helyet is sikerként próbálsz eladni, hiteltelenné válsz.”

A közelmúltban az F1-ben több csapatnál is megfordult Mark Preston is hasonlóan egysíkúnak ábrázolta a királykategóriát, igaz, ő más irányból közelített. Preston korábban a McLarennél dolgozott, de kulcsszerepe volt a Super Aguri létrehozásában is – manapság ezen csapat Forma–E-projektjének tagja. „Az F1 ritkán kerül le a címlapokról, azonban az elmúlt évben túl sok negatív hírverés volt körülötte, a média is gyakran kritizálta a show-t a Mercedes dominanciája miatt” – nyilatkozta a The Paddock Magazine-nak. „Hamilton és Rosberg küzdelme érdekes és figyelemfelkeltő volt, de szerintem ennél több cselekményszálra lenne szükség. A mostani helyzet nem tartja fenn az eltérő országokban élők érdeklődését, nem hozz lázba őket. Mindenki azt szeretné, hogy szoros legyen a verseny, a bajnokesélyesekkel pedig a szurkolók minden típusa tudjon azonosulni. Ha nincs meg az egyenlőség, nehéz a győztes csapaton kívül másokat is érdekessé tenni.”

„Ha korlátozott az érdekesnek számító történetek száma a bajnokságban, kevesebb is lesz az érdekes történet. Ez sok esetben összefügg a pénz kérdésével. Minél sikeresebb vagy, annál többet keresel, annál jobban specializálódsz, ami pedig további sikereket eredményez. Ez zajlik most az F1-ben. Változtatni kellene, mert így elég unalmas, miközben a csapatok azért vannak ott, hogy szórakoztassanak minket.”

sajtó, versenyzők

A túlzott tudományosság elidegeníti a szurkolót

A szakember szerint ilyen tekintetben a fiatal sorozatnak számító Forma–E akár követendő példa is lehetne az F1 számára. „Sokat tanulhatnak a Forma–E-től, amelyet úgy terveztek meg, hogy korlátozták a kiadásokat, az alkalmazottak számát, hogy ezzel több versenyképes autó legyen, ami pedig izgalmasabb a szurkolók számára. Londonban ennek következtében három versenyző vívott a bajnoki címért. A szurkolók állnak a középpontban, közelebb vannak hozzájuk a csapatok és a versenyzők, vannak autogramosztások, és a közösségi médiát is jobban használjuk. Nemcsak a hagyományos autósport-rajongókat akarjuk megnyerni, mindenkit, aki érdekelt a sportágban, még a helyieket is, akik a helyszínül szolgáló városokban élnek” – magyarázta Preston.

Majd hozzátette, szerinte az F1 2017-re tervezett megújulása is elsülhet visszafelé – ahogy történt az a 2014-es új motorformulával is. „A gyártók azt remélik, hogy a 2017-es autókkal többet hibáznak a versenyzők, több lesz a technikai hiba, kiszámíthatóbbak és izgalmasabbak lesznek a versenyek. De a motorsportban dolgozó mérnökök éjt nappallá téve azon dolgoznak, hogy csökkentsék a kockázatot, jobban értsék, mit tehetnek meg az adott szabályokon belül. Ron Dennis tökéletesen összefoglalta a helyzetet: »Amikor megérkeztem az autósportba, nagyon sok volt a fekete terület, amit nem igazán ismertük. A mérnöki ösztönösség volt a jellemző. Én viszont úgy döntöttem, alakítsuk ezt tudománnyá. Azóta azon dolgozunk, hogy a bizonytalanságot kiiktassuk, és helyette bizonyosságot nyerjünk«” – idézte a McLaren-csoport első emberét, utalva ezzel a Surer által is említett tudományosság negatív hatásaira.

„A nagyobb kiszámíthatatlanság kétségtelenül izgalmasabbá tenné a dolgokat a szurkolók számára, ami pedig lehetőséget kínálna arra, hogy több bajnoki kihívó legyen. A média számára ez jobb történetekkel szolgálna, ami pedig növelné a szurkolók sportág iránti érdeklődését is” – vázolta az összefüggéseket Preston.

Ferrari, bokszfal

Oszd meg!





1 hozzászólás

Hozzászóláshoz jelentkezz be, vagy ha még nem vagy a Motorsportal.hu tagja itt tudsz regisztrálni.

szaki
#1 szaki 2016. január 11. 20:19  

Hogy nyilatkozzon nyugodtan a versenyző, mikor Vettel egyszer ki merte nyitni a száját a Pirelli ellen, Dagobert meg rögtön majdnem fejét vette érte. Szgény versenyző a piár szövegtől fél eltérni, mert valaki rögtön a nyakának esik.

HairHungary

 



FORMA-1 HÍREK

Nico Hülkenberg

172016.12.10. 16:02

Lowe is elhagyja a Mercedest?

Meglepetésre nem a Ferrari lehet az új munkaadója

62016.12.09. 19:57

Legyőzné az egyik óriást a Force India

„Azt, amelyik majd rossz formában lesz”

02016.12.09. 18:52

A Liberty januárban szavaz az F1 átvételéről

Ecclestone sem tudja, sor kerül-e a felvásárlásra