Éveken át mit sem tudott a Ferrari titkolt vétójogáról Ross Brawn

F1 banner 2017
írta: M4Sport
2016. október 19. 08:35
FOTÓ: ©xpbimages.com

Hiába dolgozott Maranellóban, Ross Brawn éveken át nem is sejtette, hogy a Ferrarinak exkluzív vétójoga van bizonyos szabályok bevezetése ellen – derül ki a brit hamarosan megjelenő könyvéből.

2009 májusát írtuk. Az FIA akkori elnöke, Max Mosley javában háborúzott a csapatok nem sokkal korábban megalakult érdekvédelmi szövetségével, a FOTA-val. A költségsapka bevezetését tervező brit a gyári csapatok ellenállására reagálva fölvetette: kétszintes bajnoksággá alakítja a Forma–1-et, melyben a korlátlanul költekezőkre szigorúbb, hátrányosabb technikai szabályok vonatkoznak majd, mint a költségeket korlátozókra. Az istállók élére álló Ferrari ekkor hozakodott elő titkos fegyverével: ha a szövetség hajthatatlan az ügyben, élni fognak különleges vétójogukkal, melyet még 1998-ban kaptak – a csapatok közül egyedüliként.

A hét éve még megdöbbentő kiváltságról ma már mindenki tud, s az is kiderült, hogy a Ferrari valójában már az 1980-as évek óta vétójoggal bír bizonyos szabályváltozások kapcsán. Eredetileg az Olaszországban elszigeteltnek számító csapatot ezzel igyekeztek védeni a brit ellenfelek érdekeivel szemben, s ezzel próbálták kiengesztelni a többiek összefogása miatt elégedetlenkedő alapítót, Enzo Ferrarit.

FerrariMost kiderült, ez a speciális jog olyannyira nem volt publikus a paddockban, hogy arról még a Ferrari egyik sikerkovácsa, a csapattal technikai igazgatóként 7 konstruktőri és 5 egyéni bajnokságot nyerő Ross Brawn sem tudott. A már visszavonult brit legalábbis erről írt a Williams korábbi ügyvezető igazgatójával, Adam Parr-ral közösen megalkotott legújabb könyvében.

Brawn elárulta, valójában csak a kilencedik vörösben eltöltött szezonjában, 2005-ben szerzett tudomást a vétójogukról, amelyet abban az évben az FIA által a dominanciájukra reagálva bevezetett kerékcsere-tilalom ellen akartak felhasználni. „Nem tudtam, hogy vétójogunk volt akkoriban. Sosem használtuk, és nem hinném, hogy Jean (Todt, a csapat akkori főnöke – a szerk.) bármikor is használni akarta volna, mert tudtuk, hogy helytelen” – írta a manchesteri.

Brawn a kerékcsere betiltásáról azt írta, a Scuderiát igencsak felbosszantotta, hogy azt kizárólag az ő addig meglévő előnyük eltüntetésére vezették be. Visszaemlékezése szerint ennek komoly szerepe volt abban, hogy végül botrányba fulladt a hírhedt 2005-ös, hat autós, indianapolisi verseny. Miután a Michelin rájött arra, hogy a döntött kanyaros pályára alkalmatlan oldalfalú gumikat bocsátott partnerei rendelkezésére, csapatai szerették volna elérni, hogy építsenek sikánt a problémás döntött kanyarba, megmentve ezzel a versenyt. A Ferrari és a másik két Bridgestone-csapat viszont hallani sem akart kompromisszumokról azok után, hogy korábban az ő panaszukat sem hallgatták meg.

Indianapolis 2005„Abban a helyzetben nagyon sértettnek éreztük magunkat amiatt, ami a gumiszabályok esetében történt. Üldözöttnek éreztük magunkat. Emiatt nem tudtunk szimpatizálni az elkövetőkkel, amikor az arra a futamra tervezett gumijukkal problémájuk adódott” – ismerte el a korábbi technikai igazgató.

A versenyen végül csak a Ferrari, a Jordan és a Minardi két-két autója indult el, a vörösök kettős győzelemmel zártak – a nekik nem kedvező gumiszabályok évében ez volt az egyetlen sikerük, év végén pedig megfosztották őket 1999 óta megingathatatlan trónjuktól.

Brawn és Parr könyve Total Competition, azaz Totális versengés címmel november elején kerül az angliai boltokba. Fő témáját a Forma–1-es csapatok szerveződése, valamint a harcászati stratégiák közötti párhuzamok képezik, ám a jelek szerint számos érdekes háttérinformáció is megismerhető lesz belőle.

Oszd meg!





24 hozzászólás

Hozzászóláshoz jelentkezz be, vagy ha még nem vagy a Motorsportal.hu tagja itt tudsz regisztrálni.

Joseph Sneijder
#24 Joseph Sneijder 2016. október 20. 12:42  
m3gm0nd0'3mb3r:
Csak hogy tiszta legyen, az összes Michelin gumis csapat indulhatott volna biztonságosan, ha más mértékben fújják fel a gumikat. Ez -6 tizedet jelentett volna körönként, vagyis nem lettek volna túl versenyképesek. A hibát a Michelin követte el, a csapatok pedig nem voltak hajlandóak benyelni az ő hibáját. Ahogyan a Ferrari sem. Vége a sztorinak.

Pontosan.

m3gm0nd0'3mb3r
#23 m3gm0nd0'3mb3r 2016. október 19. 20:21  

Csak hogy tiszta legyen,

az összes Michelin gumis csapat indulhatott volna biztonságosan, ha más mértékben fújják fel a gumikat. Ez -6 tizedet jelentett volna körönként, vagyis nem lettek volna túl versenyképesek.
A hibát a Michelin követte el, a csapatok pedig nem voltak hajlandóak benyelni az ő hibáját.
Ahogyan a Ferrari sem. Vége a sztorinak.

Utoljára módosítva: 2016. október 19. 20:22

F1890
#22 F1890 2016. október 19. 17:30  

Akkor meg nem ertem a problemadat azzal kapcsolatosan h ha elmondom a velemenyemet arrol amit sok ezer ember gondolt ott a futamon. A mislen elbaszta probalt javitani a ferrari nem ment bele ergo a nezok buktak vele egy nagyot. Lehet vedeni a ferrarit mert joguk volt hozza de engem spec az erdekelt ott versenyt lassak es nem engedtek a sajat ifazukbol. Szoval ha egyetertesz azzal h a nezok buktak vele es a biztonsag az elso akkor meg foloslegesen veded a ferrarit mert letrejott egy ertelmetlen futam aminek se fule se farka.

MS_argo001
#21 MS_argo001 2016. október 19. 17:16  
F1890:
te is belepróbáltál magyarázni vmit amit nem sikerült :P de hagyom is , gyenge kötözködés az egész a részedről

Szerintem rajtad kívül elég sok ember megértette.

F1890
#20 F1890 2016. október 19. 16:59  
MS_argo001:
Szerkeszd még tovább a hozzászólásaidat, próbáld belemagyarázni, hogy egy győzelem fontosabb számomra, mint a pilóta épsége (hozzáteszem, legalább 2 hozzászólásomban említettem az ellenkezőjét). Sok sikert!

te is belepróbáltál magyarázni vmit amit nem sikerült :P de hagyom is , gyenge kötözködés az egész a részedről

MS_argo001
#19 MS_argo001 2016. október 19. 16:51  
F1890:
elbeszélünk egymás mellett hagyjuk...

Szerkeszd még tovább a hozzászólásaidat, próbáld belemagyarázni, hogy egy győzelem fontosabb számomra, mint a pilóta épsége (hozzáteszem, legalább 2 hozzászólásomban említettem az ellenkezőjét). Sok sikert!

F1890
#18 F1890 2016. október 19. 16:42  

elbeszélünk egymás mellett hagyjuk...

MS_argo001
#17 MS_argo001 2016. október 19. 16:39  
F1890:
veszélyes volt a gumi így bármikor felrobbanhat ha lassabban mész lehet akkoris. és szted ki menne lassan ott? egyre gyorsabb és gyorsabb tempóra sarkallanák egymást ez így megy versenysportban így előbb utóbb baleset. plusz első körben mikor vezetnek hírtelen lelassulnak szted nem balesetveszélyes az a rész h a bridgestone padlóval megy? veszélyesek voltak a michelin gumijai. 5 körönként ha kiállnak 1részt nincs annyi gumi 2 nincs valódi verseny. szóvla nem élvezted, na pont erről eszélek h az egész sport itta meg a levét a kialakult szitunak, annak h nem voltak képesek kompromisszumot kötni,beleértve a nézőket. úgyh a többi az szokás szerint rizsa.

Semmi olyat nem írtam, amiből arra lehetne következtetni, hogy élveztem-e vagy sem. Azt írtam, hogy a kialakult helyzetet vizsgálva másodlagos volt az élvezeti faktor, a nézők szórakoztatása, fontosabb volt (és mindenkor fontosabb) a pilóták testi épségének védelme.

Úgy veszem észre, hogy bár a hozzászólásomra reagáltál, nem vagy tisztában a leírt szavak jelentésével.

F1890
#16 F1890 2016. október 19. 16:28  

veszélyes volt a gumi így bármikor felrobbanhat ha lassabban mész lehet akkoris. és szted ki menne lassan ott? egyre gyorsabb és gyorsabb tempóra sarkallanák egymást ez így megy versenysportban így előbb utóbb baleset. plusz első körben mikor vezetnek hírtelen lelassulnak szted nem balesetveszélyes az a rész h a bridgestone padlóval megy?

veszélyesek voltak a michelin gumijai. 5 körönként ha kiállnak 1részt nincs annyi gumi 2 nincs valódi verseny.

szóvla nem élvezted, na pont erről eszélek h az egész sport itta meg a levét a kialakult szitunak, annak h nem voltak képesek kompromisszumot kötni,beleértve a nézőket. úgyh a többi az szokás szerint rizsa.

Utoljára módosítva: 2016. október 19. 16:32

MS_argo001
#15 MS_argo001 2016. október 19. 16:16  
F1890:
hh mit? kizárják őket és indulhatnak az újonnan beszállított gumikkal. mondom még egyszer a csapatok valódi versenyt akartak, nem pedig körözgetést. és még ezekután is bárkinek felrobbanhatott volna a gumija az oválban. sztem fejezzük be a vitát. két kérdésem lenne csak 1, élvezted a futamot? 2 örültél a győzelemnek?

Azt a lehetőséget, amit felvázoltál, tiltották a szabályok. Azt viszont nem, hogy kereket cseréljenek versenyzésre alkalmatlanság esetén, vagy alacsonyabb sebességgel vegyék be az oválkanyart, redukálva a baleset lehetőségét. Szóval, hogy ki, mikor nem volt kompromisszumképes, arról hosszasan lehetne vitatkozni.

Nem tökmindegy ebből a szempontból, hogy élveztem-e a futamot, vagy örültem-e a győzelemnek?

F1890
#14 F1890 2016. október 19. 16:08  
MS_argo001:
Mit oldott volna meg az időmérőről való kizárás? Futamon ugyanúgy hatalmas balesetveszélynek lettek volna kitéve a pilóták. Egyébként azt is megtehették volna, hogy az oválkanyart jelentősen alacsonyabb sebességgel veszik be, csak hát akkor annyit vesztettek volna vele, hogy ez már nekik nem fért bele. Egyszerűbb volt pattogni és elállni a versenyzéstől. Nem akarta szórakoztatni a népet? Kicsoda? Maximum a michelines csapatok, akik nem vállalták az indulást. De itt másodlagos, sőt, sokadlagos kérdés volt a szórakoztatás. De hogy ezért a Ferrarit okolni.... Még akkor lenne esetleg egy parányi ráció az érvelésedben, ha a Ferrari Michelin-gumikat használt volna, akkor talán beléjük lehetne kötni, hogy direkt azért indultak el, hogy ezzel kibasszanak a vetélytársakkal. De így, hogy Bridgestone-on mentek...

hh mit? kizárják őket és indulhatnak az újonnan beszállított gumikkal.
mondom még egyszer a csapatok valódi versenyt akartak, nem pedig körözgetést. és még ezekután is bárkinek felrobbanhatott volna a gumija az oválban.

sztem fejezzük be a vitát. két kérdésem lenne csak 1, élvezted a futamot? 2 örültél a győzelemnek?

MS_argo001
#13 MS_argo001 2016. október 19. 16:03  
F1890:
időmérőről való kizárásról nem hallottál még?:) nem szokásom sohasem senki ellen szurkolni, de akkor ebben reménykedtem , mert 1 csapat volt csak aki nem akarta szórakoztatni a népet. továbbá sajnálom h neked egy pilóta életénél többet érhet eg yilyen győzelem :) mert ralf ugyebár belecsapódott pénteken a falba...

Mit oldott volna meg az időmérőről való kizárás? Futamon ugyanúgy hatalmas balesetveszélynek lettek volna kitéve a pilóták. Egyébként azt is megtehették volna, hogy az oválkanyart jelentősen alacsonyabb sebességgel veszik be, csak hát akkor annyit vesztettek volna vele, hogy ez már nekik nem fért bele. Egyszerűbb volt pattogni és elállni a versenyzéstől.

Nem akarta szórakoztatni a népet? Kicsoda? Maximum a michelines csapatok, akik nem vállalták az indulást. De itt másodlagos, sőt, sokadlagos kérdés volt a szórakoztatás. De hogy ezért a Ferrarit okolni.... Még akkor lenne esetleg egy parányi ráció az érvelésedben, ha a Ferrari Michelin-gumikat használt volna, akkor talán beléjük lehetne kötni, hogy direkt azért indultak el, hogy ezzel kibasszanak a vetélytársakkal. De így, hogy Bridgestone-on mentek...

F1890
#12 F1890 2016. október 19. 16:00  
Go.Michael:
Egyik mondatod üti a másikat, ki mondta hogy nem volt felháborító a nézők számára? Te viszont a ferrarit okoltad ezért az egészért kimondottan. Michelin gyengesége miatt kizárólag ők voltak a felelősök, a többi csapat letudta a versenyt, a nézők szívtak, de csakis a Michelin miatt.

hol írtam h ők a hibásak egyedül? a mislen volt a fasz. csak ha már így alakult a többiek képesek lettek volna komrpomisszumra tehát 10 csapat akart normális gumikkal versenyt 1 meg kötötte az ebet a karóhoz. ennyi tötént

Go.Michael
#11 Go.Michael 2016. október 19. 15:54  
F1890:
és szted a nzőket mennyire izgatja ez? kifizetsz tegyük fel 50 ezret egy koncertre majd szar a hangosítás recseg fos az egész, a nézők fújólnak, de ugye a zenekar előadja azt amire szerződött. szted nem fos ez így?

Egyik mondatod üti a másikat, ki mondta hogy nem volt felháborító a nézők számára? Te viszont a ferrarit okoltad ezért az egészért kimondottan. Michelin gyengesége miatt kizárólag ők voltak a felelősök, a többi csapat letudta a versenyt, a nézők szívtak, de csakis a Michelin miatt.

F1890
#10 F1890 2016. október 19. 15:54  

időmérőről való kizárásról nem hallottál még?:)
nem szokásom sohasem senki ellen szurkolni, de akkor ebben reménykedtem , mert 1 csapat volt csak aki nem akarta szórakoztatni a népet.

továbbá sajnálom h neked egy pilóta életénél többet érhet eg yilyen győzelem :) mert ralf ugyebár belecsapódott pénteken a falba...

Utoljára módosítva: 2016. október 19. 15:58

MS_argo001
#9 MS_argo001 2016. október 19. 15:49  
F1890:
érdekes módon a jordan minardi belement volna ebbe abba. Ja 94ben spaban olaszban hungaroringen is extra sikánokat építettek biztonság miatt :) ha jól rémlik a michelin abba is belement h kizárják őket kvaliról és onnan indulnak ferrari meg rajtrácsról. de lehet már a boxutcai indulást is bevállaltá volna ha a kapott új gumikat bevethetik. a lényeg nem ezen van hanem azon h vkik megakarták oldani a problémát h valódi verseny legyen, 1 vki meg ragaszkodott az ellenfelek nélküli győzelemnek. csak azt sajnálom h nem hullott ki mindkettő h egy minardi győzelem legyen. köze nincs schumachernek megint ehhez :D de örülök h megint többet látsz ebbe mint ami. a ferrarit nem bírom, de összes többi csapatról ez lenne a véleményem. a nézők az elsők , mert nélküle a ferrari sem lenne az ami, mivel nem lenne pénz a csodautók legyártására manapság ha nem lenne ekkora kultuszok. nézők nélkül mindez nem valósult volna meg. de persze a vérferrarisok ezt hatalmas elégtételnek könyvelik el :) én meg a sport halálának , ahogy 14 japánt is h volt 1 hetük h eltolják a versenyt de nem sikerült megoldani, sebaj egy ember legalább meghalt...

Az időmérő után? A verseny előtt közvetlenül?

Én is sok mindent sajnálok, különösen az olyan embereket, akiknek olyan a felfogásuk, mint amilyenre a te utolsó mondatodból következtetni lehet.

Szerk.: a második bekezdésed utolsó mondatára gondoltam, mivel közben hozzáírtál egy felesleges bekezdést, így félreérthetővé vált a hozzászólásom.

Utoljára módosítva: 2016. október 19. 16:49

F1890
#8 F1890 2016. október 19. 15:45  
MS_argo001:
Nehogy már a Ferrari hibája legyen, hogy a Michelin versenyzésre alkalmatlan gumit bocsátott rendelkezésre!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mindent bevetett.... szerinted mennyire lett volna okos dolog a verseny kezdete előtt, tesztelés nélkül beépíteni az oválkanyarba egy sikánt?! Egyébként a 2005. évi szabályok megengedték a kerékcserét abban az esetben, ha a szett alkalmatlanná válik a versenyzésre. A Michelin tehetett erről az egész cirkuszról, nem a Ferrari. Csak hát úgy adták el a sztorit, hogy mindez a Ferrari hibája, és csak azért volt a cirkusz, hogy a csúnya Schumacher nyerni tudjon. Az, hogy a Michelin totálisan alkalmatlan kerekeket hozott a pályára, veszélyeztetve ezzel a Michelin-gumikkal felszerelt csapatok pilótáinak testi épségét, tök mellékes. A Michelinnek kellene nekiugrani, nem a Ferrarinak. De tudom, ha valahol megjelenik egy mondatban a "Ferrari" szó, amelyet bármilyen logikai kapcsolással Schumacherhez lehet kötni, habzó szájjal fröcsögsz mindenféle faszságot.

érdekes módon a jordan minardi belement volna ebbe abba.
Ja 94ben spaban olaszban hungaroringen is extra sikánokat építettek biztonság miatt :)

ha jól rémlik a michelin abba is belement h kizárják őket kvaliról és onnan indulnak ferrari meg rajtrácsról. de lehet már a boxutcai indulást is bevállaltá volna ha a kapott új gumikat bevethetik. a lényeg nem ezen van hanem azon h vkik megakarták oldani a problémát h valódi verseny legyen, 1 vki meg ragaszkodott az ellenfelek nélküli győzelemnek. csak azt sajnálom h nem hullott ki mindkettő h egy minardi győzelem legyen.

köze nincs schumachernek megint ehhez :D de örülök h megint többet látsz ebbe mint ami. a ferrarit nem bírom, de összes többi csapatról ez lenne a véleményem. a nézők az elsők , mert nélküle a ferrari sem lenne az ami, mivel nem lenne pénz a csodautók legyártására manapság ha nem lenne ekkora kultuszok. nézők nélkül mindez nem valósult volna meg. de persze a vérferrarisok ezt hatalmas elégtételnek könyvelik el :) én meg a sport halálának , ahogy 14 japánt is h volt 1 hetük h eltolják a versenyt de nem sikerült megoldani, sebaj egy ember legalább meghalt...

Utoljára módosítva: 2016. október 19. 15:52

MS_argo001
#7 MS_argo001 2016. október 19. 15:37  
F1890:
igen a mislen tehetett, de elmaradt egy verseny mert 6 biodíszlet körözgetett. és a nézők arcul csapása lett az egész. a mislen próbálta megoldani a problémát mindent bevetett, a ferrari mindenre nemet mondott.

Nehogy már a Ferrari hibája legyen, hogy a Michelin versenyzésre alkalmatlan gumit bocsátott rendelkezésre!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mindent bevetett.... szerinted mennyire lett volna okos dolog a verseny kezdete előtt, tesztelés nélkül beépíteni az oválkanyarba egy sikánt?! Egyébként a 2005. évi szabályok megengedték a kerékcserét abban az esetben, ha a szett alkalmatlanná válik a versenyzésre.

A Michelin tehetett erről az egész cirkuszról, nem a Ferrari. Csak hát úgy adták el a sztorit, hogy mindez a Ferrari hibája, és csak azért volt a cirkusz, hogy a csúnya Schumacher nyerni tudjon. Az, hogy a Michelin totálisan alkalmatlan kerekeket hozott a pályára, veszélyeztetve ezzel a Michelin-gumikkal felszerelt csapatok pilótáinak testi épségét, tök mellékes.

A Michelinnek kellene nekiugrani, nem a Ferrarinak. De tudom, ha valahol megjelenik egy mondatban a "Ferrari" szó, amelyet bármilyen logikai kapcsolással Schumacherhez lehet kötni, habzó szájjal fröcsögsz mindenféle faszságot.

Zasalamel
#6 Zasalamel 2016. október 19. 15:08  
F1890:
igen a mislen tehetett, de elmaradt egy verseny mert 6 biodíszlet körözgetett. és a nézők arcul csapása lett az egész. a mislen próbálta megoldani a problémát mindent bevetett, a ferrari mindenre nemet mondott.

Az se lett volna fair, ha a pályát módosították volna Michelin óhaja szerint, véleményem szerint a versenyt el kellett volna halasztani vagy kihagyni.

F1890
#5 F1890 2016. október 19. 15:07  
Go.Michael:
A legkevésbé tehetett arról a 3 csapat, hogy a Michelin gyenge gumit vitt erre a hétvégére. FIA vetette el a sikán létrehozását, és teljesen jogosan, azért mert ők szar gumit gyártottak, építsék át a pályát? Érdekes a bridgestone végig bírta a versenyt, saját magukat járatták le. Jó kis marketing fogás volt.

és szted a nzőket mennyire izgatja ez? kifizetsz tegyük fel 50 ezret egy koncertre majd szar a hangosítás recseg fos az egész, a nézők fújólnak, de ugye a zenekar előadja azt amire szerződött. szted nem fos ez így?

Go.Michael
#4 Go.Michael 2016. október 19. 14:24  
F1890:
igen a mislen tehetett, de elmaradt egy verseny mert 6 biodíszlet körözgetett. és a nézők arcul csapása lett az egész. a mislen próbálta megoldani a problémát mindent bevetett, a ferrari mindenre nemet mondott.

A legkevésbé tehetett arról a 3 csapat, hogy a Michelin gyenge gumit vitt erre a hétvégére. FIA vetette el a sikán létrehozását, és teljesen jogosan, azért mert ők szar gumit gyártottak, építsék át a pályát? Érdekes a bridgestone végig bírta a versenyt, saját magukat járatták le. Jó kis marketing fogás volt.

F1890
#3 F1890 2016. október 19. 12:15  
Go.Michael:
Na, azért erről a blamáról elsősorban a michelin tehetett.. Egyébként is a kerékcsere eltörlése óriási baromság volt. Nem egy futamon volt veszélyes ez a dilettáns szabály.

igen a mislen tehetett, de elmaradt egy verseny mert 6 biodíszlet körözgetett. és a nézők arcul csapása lett az egész. a mislen próbálta megoldani a problémát mindent bevetett, a ferrari mindenre nemet mondott.

Go.Michael
#2 Go.Michael 2016. október 19. 11:53  
F1890:
csak gratulálni tudok sértettségből 100 ezer néző kapott a pofájába egy nagy ló..szt.

Na, azért erről a blamáról elsősorban a michelin tehetett.. Egyébként is a kerékcsere eltörlése óriási baromság volt. Nem egy futamon volt veszélyes ez a dilettáns szabály.

F1890
#1 F1890 2016. október 19. 10:32  

csak gratulálni tudok sértettségből 100 ezer néző kapott a pofájába egy nagy ló..szt.

HairHungary

 



FORMA-1 HÍREK

Nico Hülkenberg

172016.12.10. 16:02

Lowe is elhagyja a Mercedest?

Meglepetésre nem a Ferrari lehet az új munkaadója

62016.12.09. 19:57

Legyőzné az egyik óriást a Force India

„Azt, amelyik majd rossz formában lesz”

02016.12.09. 18:52

A Liberty januárban szavaz az F1 átvételéről

Ecclestone sem tudja, sor kerül-e a felvásárlásra