Ezt mondják a számok és a történelem a bajnoki döntő előtt!

írta: M4Sport
2016. november 27. 12:45
FOTÓ: ©xpbimages.com

Lesz-e kerék a kerék elleni csata? Kell-e tartani a csapattársak ütközésétől? Megpróbálja-e Lewis Hamilton feltartással nehéz helyzetbe hozni Nico Rosberget? És mit mondanak a számok? Válaszokat kerestünk a bajnoki finálé előtt!

Az első sorból rajtolva feszülhet egymásnak a Mercedes két versenyzője a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon, melyen eldől, ki lesz 2016 Forma–1-es világbajnoka. Lewis Hamilton rajtol a pole-ból, Nico Rosbergnek viszont egy 3. hely is biztos győzelmet jelentene.

David Coulthard szombaton azt kívánta: „Bárcsak látnánk közöttük egy kerék a kerék elleni csatát!” Idén már többször is láthattunk, és nem ért mindig jó véget az összecsapásuk. Barcelonában mindketten kiestek, Ausztriában Nico Rosberg vezetőszárnya tört le, Kanadában pedig egy koccanás után a német a bukótérbe kényszerült, és komoly hátrányba került.

Gerhard Berger szerint kizárható annak lehetősége, hogy Rosberg szándékosan Hamiltonnak ütközzön – annak ellenére, hogy így rövidre zárhatná a küzdelmet. „Nico ilyesmit nem csinál” – mondta. Majd amikor fölemlegették Ayrton Senna 1990-es szuzukai esetét, kiemelte, az nem is említhető egy napon a mostani helyzettel. „Azok rendkívüli körülmények voltak. Prost és Senna egy évvel előtte is ütköztek. Ráadásul az ilyet is jól kell csinálnod. Biztosra kell menned, hogy a másik semmiképp sem tud továbbmenni, máskülönben te leszek a tökfej.”

Niki Lauda felhívta a figyelmet: ha idáig is jutnának, meg kell érteni, hogy a mostani egy rendkívüli helyzet mindkettejük számára. „Korábbi versenyzőként én vagyok az egyetlen a csapatban, aki megértene egy ilyen megmozdulást. Ha a bajnoki cím a tét, mindent megteszel, ami ennek eléréséhez szükséges. De nem gondolnám szükségesnek egy ilyen bajnoki finálé előtt, hogy könyörögjük nekik, ne a kavicságyban végezzék. Ilyenkor másfajta törvények uralkodnak” – fogalmazott.

Toto Wolff viszont azért felel, hogy a rendkívüli helyzet ellenére se legyen minden teljesen más. „Sokan azt hiszik, kiváltságos helyzetben vagyunk, mert csak a mi versenyzőink nyerhetnek. Valójában nagyon nehéz helyzetben van a csapat, és a lehető legsemlegesebbnek kell lennünk. Mindketten tudják, hogy sportszerű küzdelmet várunk el tőlük.”

A sportigazgató azt is jelezte, a stratégia terén sem lesz kivételezés: aki elöl van, előnyben van ezen a téren is. „Nem számít, mi történik holnap, a pályán jobb helyet elfoglaló autónk élvez elsőbbséget a stratégia terén, mert az elsődleges célunk a futam megnyerése. A második versenyző megválaszthatja, hogy ugyanezt a stratégiát követi-e, vagy más mellett dönt. A procedúra tehát nem változik csak azért, mert ez a bajnoki finálé.”

Berger eközben biztosra veszi, hogy Hamilton fel fogja tartani Rosberget, ha lehetősége lesz rá. Neki abban kell reménykednie, hogy az alternatív taktikát választó Red Bull és a Ferrari valahogyan beékelődik közéjük. „Minden versenyző ezt tenné a helyzetében. Ez teljességgel jogos: ha ilyen helyzetben vagy, minden eszközt meg kell ragadnod, hogy élni tudj az esélyeddel” – vélekedett.

Wolff jelezte, ez esetben a csapat keze meg van kötve. Elmondása szerint nem avatkoznak közbe csapatutasítással, hagyni fogják, hogy két versenyzőjük a pályán döntse el a csatát.

Nico Rosberg

Ezt mondják a számok:

A 67. Forma–1-es világbajnoki évad közeledik a végéhez, ez idő alatt összesen 28 alkalommal fordult elő, hogy a szezon utolsó versenyén dőlt el a bajnoki cím sorsa. A mostani lesz a 29. „döntő”.

Eddig csak 10-szer fordult elő, hogy az utolsó versenyre hátrányban érkezőt koronázták bajnokká. 1950-ben Giuseppe Farina fordított, 1964-ben John Surtees, 1976-ban James Hunt, 1981-ben és 1983-ban Nelson Piquet, 1986-ban Alain Prost, 1997-ben Jacques Villeneuve, 1999-ben Mika Häkkinen, 2007-ben Kimi Räikkönen, 2010-ben pedig Sebastian Vettel vitte véghez a bravúrt.

A mostani a 29 eddigi utolsó futamos fináléból csupán a 9. olyan döntő, amelyben két csapattárs csap össze egymással a végső győzelemért (több esetben más ellenfelekkel együtt). E kilencből pedig kétszer láthattunk fordítást a csapaton belül: 1950-ben Giuseppe Farina az Alfa Romeónál, 2010-ben pedig Sebastian Vettel (éppen Abu-Dzabiban) a Red Bullnál lett hátrányból győztes. Fontos azonban kiemelni, hogy mindkét esetben háromesélyes küzdelemről volt szó. 2007-ben Kimi Räikkönen pedig úgy fordított, hogy kívülálló csapat versenyzőjeként győzte le a mclarenes Fernando Alonso, Lewis Hamilton párost.

A mostani versenyre statisztikailag összesen 111 féle forgatókönyv létezik. Ezek közül 96 Rosberg győzelmét ígéri, s csak 15 Hamiltonét. Mindez annyit jelent, hogy Rosberg végső sikerére 86,5% az esély, míg csapattársáéra csak 13,5%.

Két esetben alakulhat ki pontegyenlőség – ráadásul mindkét esetben a győzelmek száma is azonos lenne. Ha Hamilton 2. lesz, Rosberg pedig 7., mindkettejük neve mellett azonos pontszám, azonos számú győzelem (9) és második hely (4) állna, azaz a 3. helyek száma döntene – mégpedig az ezen a téren 4-3-re vezető Hamilton javára. Amennyiben Hamilton a 4. helyen érne célba, miközben Rosberg nem szerezne pontot, a győzelmek száma így is azonos lenne, ám Rosberg eggyel több (4) második helyével megnyerné a bajnokságot.

Nico Rosberg, Lewis Hamilton

Rosberg világbajnok, ha…

…a dobogón végez

…4., 5. vagy 6. lesz, miközben Hamilton legfeljebb 2.

…7. vagy 8. lesz, miközben Hamilton legfeljebb 3.

…Hamilton nem kerül a legjobb 3-ba

Hamilton világbajnok, ha…

…nyer, miközben Rosberg legfeljebb 4.

…2. lesz, miközben Rosberg legfeljebb 7.

…3. lesz, miközben Rosberg legfeljebb 9.

Oszd meg!





0 hozzászólás

Hozzászóláshoz jelentkezz be, vagy ha még nem vagy a Motorsportal.hu tagja itt tudsz regisztrálni.

HairHungary

 



FORMA-1 HÍREK

Nico Rosberg

352016.12.03. 14:08

Rosberg: Ha nem lettem volna bajnok, folytatom!

Egyelőre kizártnak tartja, hogy egy nap visszatér

102016.12.03. 12:36

Hamilton: Néha kényelmetlenül éreztem magam

„Mélyebbre kellett ásnom, mint az előző években”