Kettőzött erővel: Ricciardóék így akarják kizökkenteni a Mercedest

írta: M4Sport
2016. október 23. 17:32
FOTÓ: ©xpbimages.com

Valahogy kizökkenteni az egyensúlyából a Mercedest – ezzel a taktikával vág neki az austini versenynek a Red Bull. Nem először próbálkoznak – vajon ezúttal sikerrel járhatnak?

Tulajdonképpen szerencsésnek is mondhatja magát a Red Bull, hogy két ellentétesen gondolkodó versenyzője van. Már a szombati időmérő edzésen eldőlt, hogy Daniel Ricciardo (3. hely) és Max Verstappen (4. hely) eltérő stratégiával vág neki a mai versenynek – mégpedig nem a csapat utasítására, hanem saját döntésre.

Az ausztrál pénteken elégedett volt a szuperlágy gumin teljesített hosszú etapjával, míg az ezen a keveréken hamarabb lelassuló csapattársa inkább a lágy gumikon érezte magabiztosabbnak magát. Ennek eredményeképpen használhatják „kedvenc” gumijukat az Amerikai Nagydíj elején. A csapat örömmel fogadta választásukat. „A csapatunk elégedett volt ezzel, mivel így mindkét lehetőséget le tudtuk fedni. A szuperlágy gumi pedig előny is lehet a rajtnál, így Daniel akár pozíciót is nyerhet. Nem hinném, hogy egyforma stratégiával le tudjuk győzni a Mercedest, ezért valami mással kellett próbálkoznunk. Sosem tudhatjuk” – nyilatkozta Christian Horner csapatfőnök.

De miért is lehet fegyver a Red Bull kezében a két, egymástól eltérő taktika?

Daniel Ricciardo

Papíron hátrány a szuperlágy gumi

Már a pénteki szabadedzéseken kiderült, hogy az Austinban először használt szuperlágy abroncsok kicsit túl puhák erre a pályára. A hosszú etapok nem nyúltak hosszúra rajtuk, a csapatok pedig már ekkor tudták, jobban járnak, ha inkább „menekülnek előlük”. A legjobbak közül erre azonban csak két csapatnak volt lehetősége: a Mercedesen és a Red Bullon kívül senki sem volt annyira gyors, hogy a lágy keveréken is túlélje a Q2-t.

Beszédes, hogy Fernando Alonso ezúttal kimondottan örült annak, hogy lemaradt a Q3-ról, mert így keményebb gumival vághat neki a versenynek, s már az első perctől kezdve teljes gőzzel támadhat. „Így a tizenegyedik hely a pole pozíció, a tizenkettedik pedig a második hely” – nyilatkozta túlzóan.

Mario Isola, a Pirelli technikai igazgatója az időmérő előtt szintén olyat talált mondani: „akinek muszáj lesz a szuperlágyon rajtolnia”… Ő sem tartotta túl jó versenyguminak a piros abroncsot. „Érdekes lesz a verseny, mert a közepes és a lágy keverék jó versenygumi lehet. Vasárnapra a mostaninál melegebb időt jósolnak, ami azt jelenti, hogy a közepes és a lágy jobban működhet, mint a szuperlágy. Ha valaki képes a lágy gumin kvalifikálni magát, a taktikája talán a lágy, lágy, közepes lesz két kiállás esetén. Akinek muszáj lesz használnia a szuperlágy gumit, teli tankkal elég rövid lesz az első etapja. Nagy lesz a kopás, és ilyenkor sok értelme nincs sokáig fenntartani a gumit. Talán a tempó visszafogásával lehet korlátozni kicsit a kopást, de nem vagyok biztos benne. Szuperlágy, közepes, közepes, vagy szuperlágy, lágy, közepes taktikát jósolok nekik” – mondta az olasz.

Ha viszont Ricciardo diktál…

Nem túl jó kilátások Ricciardo számára – állapíthatnánk meg. Csakhogy az ausztrál úgy kalkulál, hogy a szuperlágy gumik rövid élettartama nem feltétlenül lesz akadály számára. Egyfelől ez a keverék valóban tapadásbeli előnyt kínál, melyet kihasználva akár az élre is állhat. („A lágyabb gumival nem akarsz a keményebb gumin futók mögött körözni” – tette egyértelművé, hogy az élre tör az első métereken.) Másfelől ha hamarabb el is kopnak, ellenfeleinek muszáj lesz reagálniuk kiállására, ha el akarják kerülni az elévágást.

A Mercedes számára ez jelentheti a fejtörést. „A dupla stratégiájukkal meg akarják nehezíteni a helyzetünket, hogy ne tudjuk mindkét versenyzőnket levédeni” – ismerte el a Mercedes egyik mérnöke. „A két gumi élettartama között négy kör lehet a különbség, de ez nem feltétlenül hátrány. Ha Ricciardo bejön, minket válaszra kényszerít, hogy elkerüljük az elévágást.”

Ez tehát a Red Bull fegyverének lényege, melyet az utóbbi időszakban egyre gyakrabban próbál felhasználni. Versenyzői legutóbb Spában próbálkoztak hasonló stratégiával (akkor Verstappen választotta a szuperlágy gumit), ám a rajtbaleset miatt nem tudták végigjátszani a sakkjátszmát. Sepangban ezzel szemben sikerült megbontott taktikával megingatniuk riválisukat: Verstappen korai behozatalával Lewis Hamiltonnak komolyan a gázba kellett taposnia, hogy kiautózzon egy kiállásnyi előnyt. Az osztrákoknak azóta is meggyőződésük, ez hajszolta a britet motorhibába.

Stratégiai szempontból tehát érdekesnek ígérkezik a futam – s ha ezúttal sikerül végigjátszani a játékot, Ricciardóék akár még Hamilton és Rosberg bajnoki csatájának alakulására is hatással lehetnek.

Oszd meg!





0 hozzászólás

Hozzászóláshoz jelentkezz be, vagy ha még nem vagy a Motorsportal.hu tagja itt tudsz regisztrálni.

HairHungary

 



FORMA-1 HÍREK

Nico Rosberg

352016.12.03. 14:08

Rosberg: Ha nem lettem volna bajnok, folytatom!

Egyelőre kizártnak tartja, hogy egy nap visszatér

102016.12.03. 12:36

Hamilton: Néha kényelmetlenül éreztem magam

„Mélyebbre kellett ásnom, mint az előző években”