Malajzia lemond az F1-ről?

írta: M4Sport
2016. október 24. 17:55
FOTÓ: ©xpbimages.com

Malajzia 1999 óta a versenynaptár állandó helyszínévé vált, a futam jövője azonban nem tűnik biztosítottnak, miután több illetékes is felvetette, az országnak le kellene mondania a „drága Forma-1-ről”. A futam sorsa szempontjából meghatározó lesz az előttünk álló hét.

A modern pályák közül a malajziai tekint vissza a legkomolyabb múltra, hiszen tizennyolc éve folyamatosan vendégül látja a királykategóriát, helye azonban kérdésessé vált, miután csökkent a futam iránti érdeklődés. A pálya ügyvezetője, Razlan Ahmad Razali elárulta, idén csak a jegyek 60 százalékát tudták eladni, a televíziós nézettség pedig sosem volt annyira alacsony, mint idén.

Bár a helyszínnek 2018-ig szerződése van a Forma–1 Menedzsmenttel, a pálya részvényesei és az ország pénzügyminisztériuma a héten újratárgyalja a nagydíj sorsát. „Talán jót tenne az országnak, ha tartanánk egy kis szünetet” – mondta Razali a The New Strait Timesnek. „Szerintem a Forma–1, mint termék már nem annyira izgalmas, hiszen egy csapat dominál” – bírálta a Mercedes-korszakot (ami azért is érdekes, mert a csapat főszponzora maláj érdekeltségű).

Az ország sportminisztere, Khairy Jamaluddin eközben kijelentette, Malajziának valóban fel kellene adnia a Forma–1-et, és inkább a MotoGP-re kellene koncentrálnia, a kétkerekű világbajnokság futama ugyanis „olcsóbb” és nagyobb érdeklődést is generál, köszönhetően annak, hogy az utóbbi időben több helyi versenyző is feltűnt a kisebb kategóriákban.

„Szerintem nem kellene vendégül látnunk a Forma–1-et. Legalábbis egy darabig. Túl sokba kerül a verseny, és kevés pénz jön vissza” – írta közösségi oldalán. „Amikor először fogadtuk a bajnokságot, a futam még nagy durranás volt, hiszen ez volt az első Ázsiában Japánon kívül. Most már több futam van a térségben. Elmúlt az újdonság varázsa. A MotoGP-t viszont meg kell tartanunk, mert olcsóbb, több ember látogat ki rá és vannak versenyzőink a Moto2-ben és a Moto3-ban” – folytatta.

Oszd meg!





18 hozzászólás

Hozzászóláshoz jelentkezz be, vagy ha még nem vagy a Motorsportal.hu tagja itt tudsz regisztrálni.

albutr
#18 albutr 2016. október 26. 21:39  

kár lenne.

cybergyerek
#17 cybergyerek 2016. október 26. 00:02  
Nigel:
Mindig illette kritika az F1-et, szó se róla, de mennyivel másabb volt az az éra, amikor a vonatozást kifogásolták néhányan. Szorosabbak voltak a versenyek, változatosabbak a győztesek, és jóval hangosabbak a motorok. Így még el lehetett fogadni, bár nem azt mondom, hogy az volt az F1 aranykora, de mindenesetre sokkal jobban lehetett szórakozni a futamok alatt, mint manapság. A motorversenyeknek nagyon jót tett Rossi felbukkanása. Igazi ikonikus alakja lett a sportágnak, mindig gondoskodott arról, hogy a közönség jól szórakozzon. Aztán jöttek mellé még gyors és színes egyéniségek, akik küzdelmét nagyon sokan nézték érdeklődve. A felfokozott érdeklődés köszönhető volt annak is, hogy az F1 már nem nyújtotta azt a varázst, amely milliókat vonzott a tévék elé régebben, így a Moto GP gyakorlatilag konkurencia nélkül maradt a technikai sportok világában. Az F1 kinyírta önmagát, és ebből a Moto GP csak profitált. 2009-ig szerintem egész nézhető volt az F1. Az azt követő években kezdett el aztán látványosan hanyatlani. Előbb a Red Bull (majd a Merci) dominanciája vetett sötét árnyékokat a sportágra. 2014 pedig végleg betett neki. Jöttek a halk, hibrid-motorok, meg az eszement spórolás, és egyre többen fordultak el az F1-től.

igen rossi nagyon jót tett, de pont az is a baj, hogy a motogp szurkoló bázisa túlságosan "vízfejűvé" is vált. szóval amilyen jót tett az érkezése, annyira katasztrófális lesz, ha visszavonul. a motogp amúgy csak helyszíni nézettségben jobb, tv-s szempontból a béka segge alatt van sajnos. de rossi lelépésével az előbbi tekintetben is nagyon vissza fog esni, ez borítékolható. egyébként a jegyárakról megkérdeztetem egy barátomat, aki 3 éve jár motogp futamokra, idén misanoban voltak, előző két évben pedig bronoban. és arról számolt be, hogy semmivel nem olcsóbbak a jegyek.

Nigel
#16 Nigel 2016. október 25. 22:01  
cybergyerek:
nem tudom, de valahogy számomra régebben se volt látványosabb a forma-1, mármint a versenyek képe szempontjából legalábbis biztosan nem. emlékszem a rengeteg kritikára, hogy unalmas, nem történik semmi a pályán, a boxban dől el minden, stb. és valóban sok ilyen futam volt. és a motogp-ben akkor is ugyanúgy több akció volt, de pont ezt mondom, hogy nyilván kétkerekűekkel erre nagyobb az esély bármelyik korszakban. ezért hoztam föl a foci-kézlabda analógiát, hogy olyan mintha azért kritizálnánk a focit, mert nincs annyi kapura lövés és gól, mint a kézilabdában. a jegyáras témával viszont egyetértek.

Mindig illette kritika az F1-et, szó se róla, de mennyivel másabb volt az az éra, amikor a vonatozást kifogásolták néhányan. Szorosabbak voltak a versenyek, változatosabbak a győztesek, és jóval hangosabbak a motorok. Így még el lehetett fogadni, bár nem azt mondom, hogy az volt az F1 aranykora, de mindenesetre sokkal jobban lehetett szórakozni a futamok alatt, mint manapság.

A motorversenyeknek nagyon jót tett Rossi felbukkanása. Igazi ikonikus alakja lett a sportágnak, mindig gondoskodott arról, hogy a közönség jól szórakozzon. Aztán jöttek mellé még gyors és színes egyéniségek, akik küzdelmét nagyon sokan nézték érdeklődve.

A felfokozott érdeklődés köszönhető volt annak is, hogy az F1 már nem nyújtotta azt a varázst, amely milliókat vonzott a tévék elé régebben, így a Moto GP gyakorlatilag konkurencia nélkül maradt a technikai sportok világában. Az F1 kinyírta önmagát, és ebből a Moto GP csak profitált.

2009-ig szerintem egész nézhető volt az F1. Az azt követő években kezdett el aztán látványosan hanyatlani. Előbb a Red Bull (majd a Merci) dominanciája vetett sötét árnyékokat a sportágra. 2014 pedig végleg betett neki. Jöttek a halk, hibrid-motorok, meg az eszement spórolás, és egyre többen fordultak el az F1-től.

Utoljára módosítva: 2016. október 25. 22:14

cybergyerek
#15 cybergyerek 2016. október 25. 19:54  
Nigel:
Én már most sem vagyok elragadtatva, és nincsenek túlzott illúzióim a száguldó cirkusz jövőjét illetően. Aki látott F1 versenyt a fénykorában, annak kiábrándító lehet egy FE-s verseny. Híján van mindennek, ami az F1-et jellemezte. Alacsony sebesség, zéró hang. Egyedül a kulisszák, a világ metropoliszai jelenthetnek különleges élményt. Nem volt gond addig, amíg mind az autós és a motoros sorozat is látványos versenyeket eredményezett. Megfértek egymás mellett. De míg most az F1 mindenről szól, csak a látványosságról nem, addig a Moto GP meg tudta őrizni a varázsát, és egyre több nézőt szív el az autós sorozatoktól, elsősorban az F1-től. Külön vonzerőt jelentenek az F1-hez képest jóval alacsonyabb jegyárak, amelyek lehetővé teszik, hogy egész családok látogassanak ki a Moto GP rendezvényeire, anélkül, hogy ezáltal anyagi csődbe kerülnének. Piszokul drágák az F1 jegyárai, és nincsenek szinkronban a cserébe nyújtott szolgáltatással.

nem tudom, de valahogy számomra régebben se volt látványosabb a forma-1, mármint a versenyek képe szempontjából legalábbis biztosan nem. emlékszem a rengeteg kritikára, hogy unalmas, nem történik semmi a pályán, a boxban dől el minden, stb. és valóban sok ilyen futam volt. és a motogp-ben akkor is ugyanúgy több akció volt, de pont ezt mondom, hogy nyilván kétkerekűekkel erre nagyobb az esély bármelyik korszakban. ezért hoztam föl a foci-kézlabda analógiát, hogy olyan mintha azért kritizálnánk a focit, mert nincs annyi kapura lövés és gól, mint a kézilabdában.
a jegyáras témával viszont egyetértek.

Utoljára módosítva: 2016. október 25. 19:55

Nigel
#14 Nigel 2016. október 25. 18:42  
cybergyerek:
aztán meg ha egyszer majd az f1-ben is be akarják vezetni az elektromos motorokat, akkor már nem leszel annyira elragadtatva, erre fogadni mernék :)

Én már most sem vagyok elragadtatva, és nincsenek túlzott illúzióim a száguldó cirkusz jövőjét illetően. Aki látott F1 versenyt a fénykorában, annak kiábrándító lehet egy FE-s verseny. Híján van mindennek, ami az F1-et jellemezte. Alacsony sebesség, zéró hang. Egyedül a kulisszák, a világ metropoliszai jelenthetnek különleges élményt.

Nem volt gond addig, amíg mind az autós és a motoros sorozat is látványos versenyeket eredményezett. Megfértek egymás mellett. De míg most az F1 mindenről szól, csak a látványosságról nem, addig a Moto GP meg tudta őrizni a varázsát, és egyre több nézőt szív el az autós sorozatoktól, elsősorban az F1-től.

Külön vonzerőt jelentenek az F1-hez képest jóval alacsonyabb jegyárak, amelyek lehetővé teszik, hogy egész családok látogassanak ki a Moto GP rendezvényeire, anélkül, hogy ezáltal anyagi csődbe kerülnének. Piszokul drágák az F1 jegyárai, és nincsenek szinkronban a cserébe nyújtott szolgáltatással.

Utoljára módosítva: 2016. október 25. 19:25

cybergyerek
#13 cybergyerek 2016. október 25. 16:30  
Nigel:
Nem úgy tűnik, hogy az F1 valaha is visszanyerheti elvesztett népszerűségét. Annyira elrontották, hogy innen szerintem már nincs visszaút. A jövő év érdekes (érdekesebb) lehet, de ne várjunk egetrengető dolgokat. Figyeld meg, nem kell hozzá sok idő, és az FE lekörözi majd népszerűségben az F1-et. Az F1 kifutó modell, míg az elektromos széria csak most indult hódító útjára, Fényes jövő előtt áll.

aztán meg ha egyszer majd az f1-ben is be akarják vezetni az elektromos motorokat, akkor már nem leszel annyira elragadtatva, erre fogadni mernék :)

cybergyerek
#12 cybergyerek 2016. október 25. 16:22  
Nigel:
Nem meglepő, hogy a malájok a kiszállást fontolgatják. Az F1 soha nem tudott igazán népszerűvé válni az országban, rendszeresen foghíjas lelátók előtt rendezik a versenyeket, a helyieket nem tudja túlságosan lázba hozni a száguldó cirkusz. Drága, híján van az akcióknak, látványosságnak, nem tud vonzó lenni. Nem csak a sepangi az egyetlen pálya Ázsiában, amely ilyen gondokkal küszködik. Az F1 nem tudott gyökeret ereszteni Indiában és Dél-Koreában sem. A sportág iránt korábban híresen fanatikus japánok is kezdenek már elfordulni a cirkusztól. Sokkal érdemesebb nézni inkább a MotoGP futamait. Ott ugyanis valóban van versengés, adok-kapok, vannak látványos, hajmeresztő manőverek. Vagyis minden, amiről egy technikai sport szól, vagy legalábbis szólnia kellene.

istenem, ne hasonlítsd már az almát a körtéhez. a motorosok persze hogy átlagban jobb és látványos versenyeket produkálnak, mint amiket autókkal mennek, ez teljesen evidens. olyan mintha a kézilabdát akarnád összehasonlítani a focival. végül is mindkettő labdajáték és gólra játszák. :)

Utoljára módosítva: 2016. október 25. 16:32

comlo
#11 comlo 2016. október 25. 14:32  
Mr. Répatorta balneológus:
Nekem az a furcsa, hogy te azt állítod magyarként, hogy imádják az F1-et. Ő pedig, aki ebben él nap mint nap, azt állítja, hogy kezd érdektelenné válni. Akkor most valaki helikopter. Bár előttem is írták: Rio H. indonéz.

Én osztom az állítását: DK Ázsiában imádják a F1-et. A ráadásul az #1 commentben írttal ellentétben egyáltalán nem drága helyi középosztály szemével nézve. A körítás pedig még sokkal nagyobb mint nálunk.
Án itt élek már lassan 5 éve, tapasztalatból mondom, szeretik a motorsportot. Azzal a rásszel eggyetértek, hogy Moto GP most látványosabb, és itt extra menő, nem véletlenül terveznek Indonéz futamot is a jövőben.
Hariyanto kiesése tuti nem játszik szerepet. BTW érdekességképpen itt Alex Young még mindig félisten a helyi FOX sport felvezető/levezető músorát tolja, egész élvezetesen.
És hogy mi a visszaesés oka: baromi egyszerű: két futamot, egymáshoz ennyire közel, nem bír el térség. Amíg egyedül volt KL addig özönlöttek rá. Aztán a naptár másik felén megjelent Singapore. De az igazi csapás az volt, amikor ezt a két futamot egymás után tették. Ez tényleg rövid időn belül meg fogja ölni a Maláj nagydíjat sajnos.

fagyi
#10 fagyi 2016. október 25. 11:58  
Nigel:
Nem úgy tűnik, hogy az F1 valaha is visszanyerheti elvesztett népszerűségét. Annyira elrontották, hogy innen szerintem már nincs visszaút. A jövő év érdekes (érdekesebb) lehet, de ne várjunk egetrengető dolgokat. Figyeld meg, nem kell hozzá sok idő, és az FE lekörözi majd népszerűségben az F1-et. Az F1 kifutó modell, míg az elektromos széria csak most indult hódító útjára, Fényes jövő előtt áll.

A turbó már a korábbi időszakban is nagy problémát generált, főként anyagiakban. Ami most talán még rosszabbul sül el mivel kevés a tábor és bődületesen drága minden, nincs arányaiban a kettő. És csak száll-száll el.

Én valójában a szívó motorban látom a potenciált, mármint a helyrebillentést ilyen téren. Lehet a történelem megismétli majd magát és visszatérnek.

Nigel
#9 Nigel 2016. október 25. 11:03  
fagyi:
Hát igen, a MotoGP-t nem rontják el, ott vannak értelmes emberek. Tudják mi kell a népnek. Sajnálom az F1-et tényleg. Számomra sem vonzó már valójában. 17-re kiváncsi leszek, de szerintem még mindig a spórolás lesz a fő téma, mind üzemanyagban, mind gumiügyileg. Pirellitől nem várok csodát.

Nem úgy tűnik, hogy az F1 valaha is visszanyerheti elvesztett népszerűségét. Annyira elrontották, hogy innen szerintem már nincs visszaút. A jövő év érdekes (érdekesebb) lehet, de ne várjunk egetrengető dolgokat.

Figyeld meg, nem kell hozzá sok idő, és az FE lekörözi majd népszerűségben az F1-et. Az F1 kifutó modell, míg az elektromos széria csak most indult hódító útjára, Fényes jövő előtt áll.

Utoljára módosítva: 2016. október 25. 11:04

Denis Hunter
#8 Denis Hunter 2016. október 25. 10:40  

talan az uj vezetes nem fog akkora dijakat kerni a rendezo orszagoktol. Bar az arakat nem surun szoktak csokkenteni a mai vilagban legyen szo barmirol.

fagyi
#7 fagyi 2016. október 25. 10:35  
Nigel:
A Moto GP esetében fel sem merült, hogy elálljanak a versenyrendezéstől. De miért is tennék ? Nagyon népszerű, teltházas esemény, minden igényt kielégítő.

Hát igen, a MotoGP-t nem rontják el, ott vannak értelmes emberek. Tudják mi kell a népnek.

Sajnálom az F1-et tényleg. Számomra sem vonzó már valójában. 17-re kiváncsi leszek, de szerintem még mindig a spórolás lesz a fő téma, mind üzemanyagban, mind gumiügyileg. Pirellitől nem várok csodát.

Utoljára módosítva: 2016. október 25. 10:36

Nigel
#6 Nigel 2016. október 25. 10:04  

A Moto GP esetében fel sem merült, hogy elálljanak a versenyrendezéstől. De miért is tennék ? Nagyon népszerű, teltházas esemény, minden igényt kielégítő.

Nigel
#5 Nigel 2016. október 25. 09:52  
khristiank:
jártál ott hogy ilyeneket állítasz? Mert én igen és azt kell mondjam nincsen igazad. Malájzia imádja az F1-et. Nem kevésbé mint mi magyarok. Ez szerintem inkább a Haryanto-s dologra egy politikai reflekció. Kiebrudalták azt a srácot innen.


Ha valóban annyian szeretnék ott az F1-et, mint minálunk, akkor nem lenne ekkora az érdektelenség. Ez egyébként nem újkeletű dolog, nem szoktak Sepangban teltházas versenyeket rendezni. A tévé nézettségi adatokat pedig ők látják, aligha hiszem, hogy hazudnának.

De már a japánok is kezdenek kiábrándulni az F1-ből. Előfordult, hogy korábban többmilliós jegyigénylés érkezett egy-egy versenyre (úgy kellett kisorsolni a bilétákat), míg most szemmel látható volt, hogy milyen üresek a lelátók, és ez Ausztriában is így van. Nincs mit szépíteni, ami sz.r, az sz.r. Az F1 a jelenlegi formájában nézhetetlen.

Utoljára módosítva: 2016. október 25. 10:01

Mr. Répatorta balneológus
#4 Mr. Répatorta balneológus 2016. október 25. 08:29  
khristiank:
jártál ott hogy ilyeneket állítasz? Mert én igen és azt kell mondjam nincsen igazad. Malájzia imádja az F1-et. Nem kevésbé mint mi magyarok. Ez szerintem inkább a Haryanto-s dologra egy politikai reflekció. Kiebrudalták azt a srácot innen.

Nekem az a furcsa, hogy te azt állítod magyarként, hogy imádják az F1-et. Ő pedig, aki ebben él nap mint nap, azt állítja, hogy kezd érdektelenné válni. Akkor most valaki helikopter. Bár előttem is írták: Rio H. indonéz.

Utoljára módosítva: 2016. október 25. 08:29

Rikii
#3 Rikii 2016. október 25. 08:24  
khristiank:
jártál ott hogy ilyeneket állítasz? Mert én igen és azt kell mondjam nincsen igazad. Malájzia imádja az F1-et. Nem kevésbé mint mi magyarok. Ez szerintem inkább a Haryanto-s dologra egy politikai reflekció. Kiebrudalták azt a srácot innen.

Haryanto nem malaj.

khristiank
#2 khristiank 2016. október 25. 07:25  
Nigel:
Nem meglepő, hogy a malájok a kiszállást fontolgatják. Az F1 soha nem tudott igazán népszerűvé válni az országban, rendszeresen foghíjas lelátók előtt rendezik a versenyeket, a helyieket nem tudja túlságosan lázba hozni a száguldó cirkusz. Drága, híján van az akcióknak, látványosságnak, nem tud vonzó lenni. Nem csak a sepangi az egyetlen pálya Ázsiában, amely ilyen gondokkal küszködik. Az F1 nem tudott gyökeret ereszteni Indiában és Dél-Koreában sem. A sportág iránt korábban híresen fanatikus japánok is kezdenek már elfordulni a cirkusztól. Sokkal érdemesebb nézni inkább a MotoGP futamait. Ott ugyanis valóban van versengés, adok-kapok, vannak látványos, hajmeresztő manőverek. Vagyis minden, amiről egy technikai sport szól, vagy legalábbis szólnia kellene.

jártál ott hogy ilyeneket állítasz? Mert én igen és azt kell mondjam nincsen igazad. Malájzia imádja az F1-et. Nem kevésbé mint mi magyarok. Ez szerintem inkább a Haryanto-s dologra egy politikai reflekció. Kiebrudalták azt a srácot innen.

Nigel
#1 Nigel 2016. október 24. 19:19  

Nem meglepő, hogy a malájok a kiszállást fontolgatják. Az F1 soha nem tudott igazán népszerűvé válni az országban, rendszeresen foghíjas lelátók előtt rendezik a versenyeket, a helyieket nem tudja túlságosan lázba hozni a száguldó cirkusz.

Drága, híján van az akcióknak, látványosságnak, nem tud vonzó lenni. Nem csak a sepangi az egyetlen pálya Ázsiában, amely ilyen gondokkal küszködik. Az F1 nem tudott gyökeret ereszteni Indiában és Dél-Koreában sem. A sportág iránt korábban híresen fanatikus japánok is kezdenek már elfordulni a cirkusztól.

Sokkal érdemesebb nézni inkább a MotoGP futamait. Ott ugyanis valóban van versengés, adok-kapok, vannak látványos, hajmeresztő manőverek. Vagyis minden, amiről egy technikai sport szól, vagy legalábbis szólnia kellene.

Utoljára módosítva: 2016. október 24. 19:32

HairHungary

 



FORMA-1 HÍREK

Nico Rosberg

352016.12.03. 14:08

Rosberg: Ha nem lettem volna bajnok, folytatom!

Egyelőre kizártnak tartja, hogy egy nap visszatér

102016.12.03. 12:36

Hamilton: Néha kényelmetlenül éreztem magam

„Mélyebbre kellett ásnom, mint az előző években”