Össztűz alatt az esőgumik

F1 banner 2017
írta: M4Sport
2016. november 17. 15:45
FOTÓ: ©xpbimages.com

Bár az F1 hivatalos gumiszállítója, a Pirelli igyekezett javítani esős abroncsain, a versenyzők továbbra sem elégedettek azokkal, ennek pedig hangot is adtak a múlt vasárnapi Brazil Nagydíj után, ahol több kicsúszást és balesetet is láthattunk a vizes aszfalton.

Jules Bianchi tragikus balesete óta ismét nagyobb figyelem hárul a pilóták biztonságára, és a Forma–1 vezetői igyekeznek minden szükséges óvintézkedést meghozni, hogy elkerüljék a hasonló, végzetes incidenseket. Az elmúlt két évben több szabálymódosítást is végrehajtottak; néhány pályának például igyekeztek jobbá tenni a vízelvezető képességét.

Bár a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) akkori közleménye kiemelte, Bianchi kicsúszásához nem volt köze az esős abroncsoknak, arra kérte az F1 hivatalos beszállítóját, tegyen meg mindent azok továbbfejlesztéséért és biztonságosabbá tételéért. Hogy ez kiemelten fontos, azt akkoriban több versenyző is kiemelte. Sebastian Vettel például a rossz emlékű szuzukai hétvége után mutatott rá, hogy az esőgumik nem működnek megfelelően csak egy bizonyos – nagyon szűk – tartományban.

Elmondta, a kék oldalfalú Pirellik az optimálisnál kevesebb vizet szorítanak ki. A kritikák az olasz céghez is eljutottak, a vezetőség pedig az abroncsok jobbá tétele végett külön esős tesztet is tartott 2016 előtt (ezen a Ferrari, a Red Bull és a Mercedes vett részt). Helyzetük azonban meglehetősen nehéz, hiszen nagyon ritkán fordul elő, hogy a mezőnynek a lehető legrosszabb körülmények között kelljen bizonyítania, a gyakorlások alatt pedig a legtöbbször csak mesterségesen vizezik a pályát.

A 2014-es Japán Nagydíj óta például a múlt vasárnapi brazil futam volt az első, ahol folyamatosan vizes volt a pálya és a mezőny nagy része végig a kék oldalfalú abroncsokkal körözött. Hiába azonban a plusz teszt és a Pirelli igyekezete, a pilóták ezúttal sem voltak elégedettek a látottakkal. Többen már a verseny alatt panaszkodtak a gumikra, a kritikákkal pedig a leintést követően sem fukarkodtak.

Kimi Räikkönen„Az extrém esőgumikkal könnyű felúszni a vízátfolyásokon. Nem esett annyira. Már sokszor mondtuk ezt, de láthatóan a pályától is függ. Ha összevetjük a tíz-tizenkét évvel ezelőtti helyzettel, azok a gumik probléma nélkül elboldogultak ennyi esővel, és nem úsztak fel” – fogalmazott Kimi Räikkönen, aki egy kicsúszás miatt adta fel a futamot. Később a szintén kieső Marcus Ericsson is hasonló véleménnyel állt elő, kiemelve, a korábbi abroncsok jobban bírták az extrém körülményeket.

„Ezekkel a gumikkal nem tudunk úgy átmenni a vízátfolyásokon, hogy ne kockáztassunk egy komoly kicsúszást. Nem csak én jártam így” – kezdte a svéd. „Szerintem tíz éve jobban lehetett vezetni az akkori gumikkal. Biztos, hogy dolgoznunk kell még ezen a problémán. Az a baj, hogy túl nagy a szerencse szerepe. Ha jól jön ki a lépés, megúszod a kicsúszást, de tízből kilencszer a falban végzed. A maradék egy alkalommal pedig úgy jársz, mint most Max (Verstappen), vagyis fél méterrel el tudod kerülni a falat. Szerintem, ez eléggé nehéz ügy” – tette hozzá a Sauber pilótája.

„Nem tudtam irányítani az autót” – jelentette ki Romain Grosjean, aki a rajt előtt, az egyik bemelegítő körön veszítette el az uralmát versenygépe felett. „Őszintén nem tudom megmondani, mi történt. Láttam, hogy több autó is ezzel a problémával szenved. Javítanunk kell a vizes gumikon. Ami az én esetemet illet, még csak nem is nyomtam keményen a gázt. Nagyon furcsa ez…”

„Nem bíróznak meg túl jól a vízátfolyásokkal” – hintette el a listavezető, Nico Rosberg. „Tudjuk, hogy már a következő évre összpontosítanak, és reméljük, sikerül megoldaniuk ezeket a problémákat. Jó lenne, ha nem kerülnénk azonnal a penge élére, amikor megáll a víz” – jelezte.

„Nagyon gyorsan megyünk, és a gumiknak egy csomó vizet kellene eloszlatniuk, de ezek az abroncsok csak szenvednek” – mutatott rá Lewis Hamilton. „Minél gyorsabban megyünk, annál nehezebben tudjuk kezelni őket. Nem azért volt nehéz a brazil futam, mert sok víz volt a pályán, hanem azért, mert több helyen megállt a víz” – magyarázta a háromszoros világbajnok.

Lewis Hamilton, Nico Rosberg

Oszd meg!





10 hozzászólás

Hozzászóláshoz jelentkezz be, vagy ha még nem vagy a Motorsportal.hu tagja itt tudsz regisztrálni.

Lewisthebest
#10 Lewisthebest 2016. november 18. 13:30  
Toti:
Szerintem Verstappen kocsija inkább volt esőre beállítva, mint a többieké. Kíváncsi vagyok, hogy az új, szélesebb gumik hogy viselkednek majd esőben.

Lowe nyilatkozta, hogy a Piros zászlónál átváltottak esős beállításra amikor már világos volt, hogy ebbe a futamba egyetlen kör se lesz száraz és hozzátette, hogy amúgy mindenki a száraz setupra törekedik mert 10-ből 9 futam legalább száraz szóval a legtöbb esetben nagy öngólt jelentene esős beállításokkal nekivágni a futamnak. Verstappen se lett volna kvalin 4. ha jobban esőre lett volna állítva a többieknél vagy ellenkező esetben akkor a többiek nagyon amatőrök akik nem tudták megverni.

Toti
#9 Toti 2016. november 18. 09:02  

Szerintem Verstappen kocsija inkább volt esőre beállítva, mint a többieké.
Kíváncsi vagyok, hogy az új, szélesebb gumik hogy viselkednek majd esőben.

Masters_Of_Hardcore
#8 Masters_Of_Hardcore 2016. november 17. 21:30  
SANI{Ó:
semmi baj az esőgumikkal, ezt Max BEBIZONYÍTOTTA!!! a jelenlegi kiöregedőkkel van a baj! fiatalokat mint Max kell behozni, ha kell FIA parancsra!!!!

és a 20évesek már mehetnek is nyugdíjba papa? taknyosok versenye. juhé... túl van lihegve ez a kor dolog. Pont úgy mint ahogy Szumó "honfitársazik" én is elvtársozhatnék, de minek?.....

KIMI AND THE RED POWER
#7 KIMI AND THE RED POWER 2016. november 17. 20:47  
Lewisthebest:
Kezelhetőségnek nem sok köze van ahhoz, hogy egy bizonyos mennyiségű víznél egyszerűen kihúzzák alólad a szőnyeget. Ha átmész egy ilyen vízátfolyáson akkor ott akármilyen autóban vagy az nem fog betapadni és elfog indulni az autó hátulja aztán vagy tudod korrigálni vagy nem. Itt csakis a gumi a tényező. Egy kaszni lehet akármilyen jó az nem fog több vízmennyiséget kiszorítani mint akármelyik másik autó. Vizet csak az abroncsok tudnak elvezetni.

Ugyanezt írtam. A kezelhetőséget is azért hoztam fel, hogy semmit nem ér ha ilyen pocsék gumik vannak felrakva és jön az állóvíz. Mert a kolléga már a felúszás kezelését is olyan pilóták hibájának rója fel, akik már 7 vb címet összeszerencsétlenkedtek az elmúlt években.

Lewisthebest
#6 Lewisthebest 2016. november 17. 20:38  
KIMI AND THE RED POWER:
Mit bizonyított? Hogy a mezőny talán esőben legjobban kezelhető autójával 2x is majdnem falatt fogott? Wéber is elmondta, hogy vasárnap a szerencsén múlott, hogy valaki összetörte vagy sem.

Kezelhetőségnek nem sok köze van ahhoz, hogy egy bizonyos mennyiségű víznél egyszerűen kihúzzák alólad a szőnyeget. Ha átmész egy ilyen vízátfolyáson akkor ott akármilyen autóban vagy az nem fog betapadni és elfog indulni az autó hátulja aztán vagy tudod korrigálni vagy nem. Itt csakis a gumi a tényező. Egy kaszni lehet akármilyen jó az nem fog több vízmennyiséget kiszorítani mint akármelyik másik autó. Vizet csak az abroncsok tudnak elvezetni.

KIMI AND THE RED POWER
#5 KIMI AND THE RED POWER 2016. november 17. 19:52  
Janisf:
Azt azért tegyük hozzá, hogy 10 éve azért volt az autókban mindenféle segédeszköz, és a motorok sem voltak ennyire nyomatékosak. De ettől függetlenül jár a kritika a pirellinek...

Az, hogy Rai alatt az egyenes középen tutajjá változik az autó, egyszerűen a gumi gyenge vízkiszorító-képessége miatt van, semmint az általad felsoroltak miatt. Közel top speednél már, szinte teljesen nyitott kormánynál, semmi vezetéstechnikai elektronika nem segít, és a nyomaték sem tényező.

KIMI AND THE RED POWER
#4 KIMI AND THE RED POWER 2016. november 17. 19:31  
SANI{Ó:
semmi baj az esőgumikkal, ezt Max BEBIZONYÍTOTTA!!! a jelenlegi kiöregedőkkel van a baj! fiatalokat mint Max kell behozni, ha kell FIA parancsra!!!!

Mit bizonyított? Hogy a mezőny talán esőben legjobban kezelhető autójával 2x is majdnem falatt fogott? Wéber is elmondta, hogy vasárnap a szerencsén múlott, hogy valaki összetörte vagy sem.

Utoljára módosítva: 2016. november 17. 19:47

khristiank
#3 khristiank 2016. november 17. 18:18  

hát van miért :D

Janisf
#2 Janisf 2016. november 17. 18:09  

Azt azért tegyük hozzá, hogy 10 éve azért volt az autókban mindenféle segédeszköz, és a motorok sem voltak ennyire nyomatékosak. De ettől függetlenül jár a kritika a pirellinek...

SANI{Ó
#1 SANI{Ó 2016. november 17. 17:54  

semmi baj az esőgumikkal, ezt Max BEBIZONYÍTOTTA!!! a jelenlegi kiöregedőkkel van a baj! fiatalokat mint Max kell behozni, ha kell FIA parancsra!!!!

HairHungary

 



FORMA-1 HÍREK

Nico Hülkenberg

42016.12.10. 16:02

Lowe is elhagyja a Mercedest?

Meglepetésre nem a Ferrari lehet az új munkaadója

62016.12.09. 19:57

Legyőzné az egyik óriást a Force India

„Azt, amelyik majd rossz formában lesz”

02016.12.09. 18:52

A Liberty januárban szavaz az F1 átvételéről

Ecclestone sem tudja, sor kerül-e a felvásárlásra