Symonds elmondta, mennyivel lesz jobb a motorok hangja

F1 banner 2017
írta: M4Sport
2016. január 15. 17:52
FOTÓ: ©xpbimages.com

Sok szó esett már arról, hogy idén jobb lesz a Forma-1-es autók hangja, most pedig egy pontos adatot is kaptunk a javulás mértékéről: a Williams technikai igazgatója, Pat Symonds úgy véli, az új motorok 25 százalékkal is hangosabbak lehetnek elődeiknél.

A motorhangok gyengülése miatt sokan komoly kritikával illették a 2014-ben bevezetett motorformulát, a sport vezetői pedig szinte azonnal dolgozni kezdtek az autók hangosabbá tételén. Az első ezzel kapcsolatos módosítás idén lép életbe: az új szabályok értelmében az autók kettő vagy akár három kipufogócsővel is rendelkezhetnek, hiszen a mérnököknek szét kell választaniuk a turbón keresztülhaladó gázokat, hogy csökkenjen a turbó hangtompító hatása.

Noha az csak az első teszten derül ki, mennyire lesz hatásos a módosítás, a szakemberek többsége komoly javulást vár, eddig azonban egyikük sem beszélt konkrétumokról. Pontosabb adatokkal először a Williams technikai igazgatója állt elő. „Azt gondolhatják, hogy abban az esetben, ha nem nyitjuk ki a nyomásszabályozó szelepet, nem lesz hallható a változás, de ez nem igaz. Van egy cső, ami csatlakozik a szelephez valamint a kipufogóhoz és úgy viselkedik, mint egy rezonátor. Ha ettől megszabadulunk, akkor hangosabbak lesznek! ” – mondta a szakember az Autosportnak.

„Amikor a szelep zárva van, akkor nagyjából 14 százalékos javulást hallunk majd, akkor pedig, amikor nyitva, körülbelül 20-25 százalékosat, ami azért jelentős változás! Persze még nem hallhattuk ezeket a motorokat a versenypályán, viszont én úgy gondolom, hogy a folytatásban a turbók régi sajátosságai is felismerhetők lesznek; gondolok itt a fütyülésre és a durrogásra! Persze, most várnunk kell egy kicsit, és majd kiderül, mi lesz” – teszi hozzá óvatosan.

Symonds egyébként biztosra veszi, hogy az autók hangja a módosítások nélkül is változott volna, hiszen az új formula bevezetése óta a teljesítményhez és a megbízhatósághoz hasonlóan az is fejlődik. „Ez egy természetes folyamat, hiszen a hang nagy része a hengernyomásból származik. Ha ez magasabb, akkor a hang is erősebb. A motorok fejlesztése során pedig úgy jutunk erőhöz, hogy növeljük ezt a nyomást. 2014-hez képest egyébként is megfigyelhető a változás. Az autók hangosabbak lettek és lesznek idén is; a módosítás csak ehhez jön hozzá” – magyarázta.

FIA
Oszd meg!





1 hozzászólás

Hozzászóláshoz jelentkezz be, vagy ha még nem vagy a Motorsportal.hu tagja itt tudsz regisztrálni.

Diák Murphy
#1 Diák Murphy 2016. január 16. 10:14  

Most ez a hang-dolog már megint. Csak én vagyok aki szerint nem ez a meghatározó...? Mégis ezen többet dolgoznak mint a normális szabálykönyvön vagy valami.

"Simára-nyírt pilóták parádéznak a nagy hangos gépeikkel, miközben ízléstelen rockzene szól? Van még egyáltalán olyan ostoros paraszt aki bedől ennek?" (Balfék Bob)

HairHungary

 



FORMA-1 HÍREK

Nico Hülkenberg

172016.12.10. 16:02

Lowe is elhagyja a Mercedest?

Meglepetésre nem a Ferrari lehet az új munkaadója

62016.12.09. 19:57

Legyőzné az egyik óriást a Force India

„Azt, amelyik majd rossz formában lesz”

02016.12.09. 18:52

A Liberty januárban szavaz az F1 átvételéről

Ecclestone sem tudja, sor kerül-e a felvásárlásra