Titkos adatok láttak napvilágot a 2017-es autókról

írta: M4Sport
2016. október 27. 15:56
FOTÓ: ©Pirelli/Giorgio Piola

Alapvetően titkos adatok voltak, de aztán másképp alakult. Az Auto Motor und Sport részleteket tudott meg a 2017-es autók és motorok csapatok által várt teljesítményjavulásáról!

Az új szabályok miatt az FIA valamennyi csapatot arra kérte, szolgáltasson részletes adatokat a jövő évre tervezett autójának fejlesztése során elvégzett szimulációkról. Erre a szintén új, az eddiginél szélesebb gumikat gyártó Pirelli megfelelő felkészülése miatt van szükség. Az adatokat a 11 csapat név nélkül, sorszámokkal küldte be a szövetségnek, amely eredetileg titkos információként kezelte volna, s kizárólag az olasz gumigyártóval osztotta meg azokat.

Csakhogy a téli tesztek helyszínéről folyó vita közepette a Pirelli meggyőző érvként mégis az istállók elé tárta őket, mintegy bizonyítandó, hogy valóban szükséges Bahreinben tesztelniük a gumik megfelelő felkészítése érdekében. A csapatokat meg nem győzték ezzel, azt viszont elérték, hogy most már valamennyien ismerik a név nélkül beküldött előzetes számokat…

E dokumentumokba a német Auto Motor und Sport is betekintést nyerhetett. Négy témában kért adatokat az FIA: az új autójuk leszorítóerejének, csúcssebességének, az új motorjuk teljesítményének várható növekedéséről, valamint a köridők javulásáról hat különböző pályán. Minden esetben a 2015-ös adatok számítanak viszonyítási alapnak.

Az adatok meglehetősen nagy szórást mutatnak, többen pedig erősen kételkednek abban, hogy valamennyi istálló valós előrejelzéseket adott-e. „Nem hiszem, hogy bárki is felfedné ilyen módon a kártyalapjait” – nyilatkozta Christian Horner. Éric Boullier szerint kitalált számokról van szó, Pat Symonds pedig úgy látja: „Egyes értékek annyira kilógnak a sorból, hogy nem lehet őket komolyan venni.”

Támpontnak mindenesetre nem rosszak.

Mercedes, 2017 Pirelli „Akinek ez sikerül, az világbajnok lesz”

Ami az új aerodinamikai szabályoknak köszönhetően megnőtt leszorítóerőt illeti, két résztvevő mindössze 5%-os növekedést tippelt (ennél még a 2016-os autók is többre képesek), a 3-as számú csapat (a számokat véletlenszerűen kapták) 15%-ra, egy másikuk 28%-ra, míg a legoptimistább két gárda 30%-ra tette a növekedés mértékét. Fontos kiemelni, hogy az idei évben az autók már eleve sokat fejlődtek leszorítóerő terén, ráadásul az adatszolgáltatás óta a mérnökök bizonyára újabb és újabb előrelépéseket tettek 2017-es gépük kapcsán. Emiatt az FIA egyébként havonta friss adatokat kér, s aktualizálja a korábbi értékeket.

Ami a motorok teljesítményét illeti, mivel ezen a téren nagy szabályváltozás nem lesz, csak a módosítópont-rendszert törlik el, a várt javulásból könnyű kikövetkeztetni, hogy a 22%-os teljesítménynövekedéssel kalkuláló gyártó a legnagyobb lemaradásban lévő Honda lehet. Ez nagyjából 200 pluszlóerőt jelent 2015-höz képest, ami a japánok akkori helyzetének ismeretében nem is tűnik irreálisnak. Három riválisuk 10, 15 és 17%-os javulást jelzett.

A legérdekesebb adatokat a végsebességek és a saccolt köridők jelentik. Mivel az autók légellenállása a szélesebb gumik és az új aerodinamika miatt jelentős mértékben megnő, a csúcstempók terén elméletben visszaesésre vagy visszafogott javulásra lehet számítani. Ennek megfelelően volt, aki azt jelezte, hogy új autója végsebességben a 2015-ös csúcs 92%-át lesz képes elérni. Egy csapat azonban nem kevesebb mint 13%-os(!) gyorsulásra számít. Bár a pletykák szerint a Mercedes egy trükkös megoldással jelentős mértékben képes lesz növelni az egyenesekben mért tempóját, ezt az értéket nem sokan tudják komolyan venni. „Ha ez igaz, akkor mi valamit nagyon elnéztünk” – állapította meg Pat Symonds.

Hasonlóan nagyok a különbségek a szimulált köridők terén is. Barcelonában 2015-ben az 1:25,3-as eredmény számított a legjobbnak. A 9-es számot kapó csapat szerint 2017-ben mindössze 1:21,8 másodpercre gyorsul majd az autójuk, három résztvevő eközben viszont 1:16,4-es időt jósol. „Ez kilenc másodperces javulást jelentene. Akinek ez sikerül, az világbajnok lesz” – hangzott egy újabb szkeptikus vélemény.

Az Auto Motor und Sport szerint a legreálisabb annak az 5 csapatnak a „tippje”, amely 1:17,3 és 1:18,5 másodpercre tette a barcelonai köridejét. Bár 2015-höz viszonyítva ez még mindig 7-8 másodperces javulás, Lewis Hamilton idén 1:22,000 másodperces eredménnyel szerezte meg a pole pozíciót, vagyis ehhez viszonyítva éppen az a 4-5 másodperces javulás következne be, amit az új szabályok megalkotásakor is vártak, s valóban sorra dőlhetnének a pályacsúcsok, mint arra törekedtek.

Hogy a kiszivárgott információkból mennyi igaz, nem tudni. Az mindenesetre legalábbis elgondolkodtató, hogy ha bármely csapat a nagy konkurenciaharc miatt szándékosan alul- vagy túlbecsülte valós erejét, netán kicsit sem vette komolyan az FIA adatkérését, miként várhatnánk el a Pirellitől, hogy kiválóan felkészített gumikat biztosítson a résztvevőknek. És nem ez az első furcsaság, melynek kapcsán fölvetődik, vajon megfelelően előkészítették-e a megváltásként aposztrofált 2017-es új szabályokat…

Oszd meg!





3 hozzászólás

Hozzászóláshoz jelentkezz be, vagy ha még nem vagy a Motorsportal.hu tagja itt tudsz regisztrálni.

hammertime
#3 hammertime 2016. október 27. 19:16  

Gyorsabb köridőktől nem lesz jobb a verseny, ha ugyanúgy nem bírnak majd szorosan ott maradni a másik mögött a tempósabb kanyarokban illetve ha 2mp-re le kell maradni, hogy ne menjenek szarrá a gumik 2 kör alatt.

Paberto
#2 Paberto 2016. október 27. 18:24  

1:16.400 jol hangzik Barcelonaban :D

kulcsarb
#1 kulcsarb 2016. október 27. 17:35  

az gumikkal egy baj van, túl hamar elfogynak,
a Pirelli szerint azért ilyenek mert az FIA ezt kérte tőlük,

reméljük 2017-re nem ezt kérte az FIA,
és akkor végre autóversenyt láthatunk, nem pedig gumikímélő versenyt...

HairHungary

 



FORMA-1 HÍREK

Nico Rosberg

352016.12.03. 14:08

Rosberg: Ha nem lettem volna bajnok, folytatom!

Egyelőre kizártnak tartja, hogy egy nap visszatér

102016.12.03. 12:36

Hamilton: Néha kényelmetlenül éreztem magam

„Mélyebbre kellett ásnom, mint az előző években”