Túl sok megszakítás vagy túl sok siránkozás?

F1 banner 2017
írta: M4Sport
2016. november 14. 10:32
FOTÓ: ©xpbimages.com

Fölösleges álló rajt, fölösleges megszakítások, panaszkodó versenyzők, túl óvatos versenyirányítás. Sok volt a panasz Charlie Whitingék interlagosi munkájára. Jogos a kritika, vagy csak a már-már megszokássá váló ünneprontó siránkozással van dolgunk?

Hiába kerekedett végül izgalmas verseny a Brazil Nagydíjból, a Forma–1 nem is lenne önmaga, ha nem jöttek volna a panaszok és kritikák a vasárnap délután alakulása kapcsán. Niki Lauda már a futam előtt nekikezdett az esős versenyeknél manapság jellemző vitának, s az álló rajt mellett foglalt állást. És nem azért, mert ez a néző szempontjából izgalmasabbnak tűnik, hanem mert ezt látta biztonságosabbnak. „Az álló rajt jobb lenne, mert úgy kisebb tempóval érkeznek meg a kanyarba. Charlie-nak engednie kel őket” – nyilatkozta a rajtrácson a Sky Sportsnak.

Aztán az álló rajtból semmi sem lett, láthattunk viszont helyette számos biztonsági autós fázist, valamint két piros zászlós megszakítást is. Lauda nem volt elégedett, és sokan voltak így ezzel a paddockban – főleg a tudósítók között. „A versenymegszakításokra nem volt szükség. Ennek ellenére hihetetlen versenyt láthattunk” – mondta Lauda. Fölvetették neki, Kimi Räikkönen balesete azért elég veszélyesnek tűnt ahhoz, hogy félbeszakítsák miatta a száguldást. „Valóban minden élversenyzőnek voltak nehéz momentumai, talán Hamiltont leszámítva. De ez egy ilyen versenyen normális. Ha egyre több a víz a pályán, a versenyzők sokszor elveszíthetik az uralmukat az autó felett, ez hozzátartozik.”

„Ők a világ legjobb versenyzői, ezért az ilyen körülményekre is fel kell készülniük. Ha a pályán sok a víz, akkor lassabban kell menniük, és kész. Mindenki láthatta az előrejelzéseket. Egyszerűen olyan pillanatokban nullázták le a különbségeket, amelyekben a körülmények kevésbé voltak rosszak, mint később. Szerintem hibáztak, és el kell beszélgetni Charlie Whitinggal, mert a jövőben ennél jobban kell csinálnia. A versenyzőket hagyni kell versenyezni, még a legnehezebb körülmények között is.”

„A világ legjobb versenyzőiről van szó, dolgozzanak meg a pénzükért, a nézők kedvéért” – hangzott el többször is a nap folyamán az érv. Erre csak ráerősített pár hevesebb vérmérsékletű versenyző véleménye. „Már nem is olyan vizes. Miért állítják le? Ez csak extrém esős helyzet, teljesen normális” – hangzott például Lewis Hamilton panasza a rádióban a második piros zászlónál. Max Verstappen is versenyezni akart, de Valtteri Bottastól és Kevin Magnussentől is hallható volt hasonló megjegyzés.

Marcus Ericsson

„Ne bízz a rádiós üzenetekben!”

Nem túl jó reklám a Forma–1-nek ez a megszakítás – vetették fel Éric Boullier-nak, az egyik piros zászló alatt. A McLaren versenyigazgatója azonban nem ült fel a kissé hatásvadász kérdésnek, és igyekezett lehűteni a kedélyeket. „Mindenekelőtt a versenyzők biztonságára kell gondolnunk. Valahányszor újraindítottuk a versenyt, egy autó tűnt fel a falban. És elkerültünk egy óriási balesetet, amikor Kimi a falba került a célegyenesben” – hívta fel a figyelmet arra, hogy Verstappen, Hülkenberg és Ocon is kis híján belehajtott a Ferrariba.

Túl sok víz van a pályán. A jövőben talán lehetne javítani a vízelvezetésen, de a biztonsággal nem játszhatunk. A körülmények nem olyanok, hogy versenyezni lehessen. Nézzük a radarokat, hogy csillapodik-e az eső, hogy tudunk-e majd versenyezni.”

Amikor fölvetették neki, Hamilton és Verstappen is elégedetlenkedett a rádión a megszakítás miatt, figyelmeztetett: „Ne bízz a rádiós üzenetekben!”

És ezzel rátapintott a lényegre.

Max VerstappenA körülményeket Hamilton számára megszépítette, hogy bajnoki üldözőként mindenképpen el akarta kerülni, hogy csak fél pontokat osszanak Interlagosban, és azt az esélyt sem akarta kihasználatlanul hagyni, hogy Nico Rosberg a rendkívüli helyzet miatt esetleg elveszítheti második helyét. Max Verstappent csak a győzelem érdekelte, és elemében érezte magát. Természetes, hogy mindketten versenyezni akartak.

A rádiós üzenetek azonban tele voltak ellentmondással. Magnussen a biztonsági autós rajt előtt például egyike volt a rajtot sürgetőknek, majd elsők között állt ki köztes gumikért, aztán nem sokkal később mehetett vissza extrém esősekért, és akkor már azt mondta: „Szerintem erre a pályára semmilyen gumi nem alkalmas.”

Charlie Whiting versenyigazgató az Auto Motor und Sportnak épp ezt a bizonytalanságot hozta fel érvként döntései mellett. „Az eső intenzitása folyamatosan változott. Nem tudtuk, mi fog történni. És más versenyzőkre is hallgatnunk kell, nem csak a leggyorsabbakra” – utalt arra, hogy miközben Hamilton rajtot követelt, a mezőny sűrűjében Esteban Ocon például azt jelezte, rosszabbak a látási viszonyok, mint az első megszakításkor voltak.

És azt sem árt megjegyezni, hogy Lauda, Hamilton vagy Verstappen teljesen más nézőpontból alkotott véleményt az eső jelentette veszélyről. A mezőny két kimagasló aerodinamikájú, esőben messze a legjobb autójának tulajdonosairól van szó – Whitingnak azonban a jóval kisebb leszorítóerővel rendelkező Manorok vagy a Sauberek helyzetét is mérlegelnie kell. Még akkor is figyelnie kell rájuk, ha a hüvelykujjukat lefelé mutató nézők számára ők sokszor észrevétlenek…

törmelék, pályabíró

A mezőny második fele más versenyt látott

„A Forma–1-nek extrémnek kell lennie. A legextrémebbnek. Túl sok kört töltöttünk a biztonsági autó mögött” – elégedetlenkedett Hamilton a leintés után. Jules Bianchi 2014-es tragédiájakor másfajta vélemények hagyták el a versenyzők száját…

A „kicsik” már kevésbé háborogtak a megszakítások miatt. „Nem volt vezethetetlen, a probléma csupán annyi volt, hogy semmit sem lehetett látni. Semmit” – nyilatkozta Pascal Wehrlein. „Ilyenkor nem láthatod, hol vannak a tócsák, hol lehet esetlegesen vízátfolyás. A végén azért ment, mert az eső alábbhagyott. De az elején az újraindításoknál túl sok volt a vízátfolyás.”

„Azért ütköztem Kvjattal, mert a kormányomon túl nem láttam semmit” – mondta Jolyon Palmer.

„Otthonról talán minden jónak tűnik, de az autóban ülve… Kész öngyilkosság, ha továbbmegyünk” – figyelmeztetett Nico Hülkenberg.

A McLaren két rutinos versenyzője sem kritizált. „Nehéz körülmények, nehéz döntések. Senki sem sérült meg, ez a legjobb hír” – állapította meg Jenson Button. „Higgyék el nekem, ez nehezebb volt, mint amilyennek sokan képzelik” – hívta fel a figyelmet Fernando Alonso.

A 71 körös brazil versenyen 27 körön keresztül Bernd Mayländer vezette a mezőnyt. Lehet elégedetlenkedni emiatt, és lehet érvelni azzal, hogy éppen 27 körrel kevesebb izgalom jutott vasárnap estére. Annak a 71 körnek az utolsó 16 fordulójában viszont Max Verstappen a 15. helyről 11 előzést bemutatva kapaszkodott fel a 3. helyre, miközben látványos csatákat vívott Ricciardóval, Hülkenberggel, Vettellel vagy épp Pérezzel. Felipe Nasr megszerezte a Sauber idei első pontjait. Carlos Sainz győzelemmel felérő 6. helyét ünnepelte. Fernando Alonso megpördülése után pár kör alatt visszakapaszkodott a 10. helyre. Esteban Ocon most először élesben csatázhatott a mezőny elejével.

Elég sok esély ez arra, hogy a kétes döntéseken való viták helyett végre inkább a versenyzéssel kapcsolatos dolgokra helyeződjön a hangsúly…

Nico Rosberg, Lewis Hamilton és Max Verstappen

FIA
Oszd meg!





6 hozzászólás

Hozzászóláshoz jelentkezz be, vagy ha még nem vagy a Motorsportal.hu tagja itt tudsz regisztrálni.

Thibczy
#6 Thibczy 2016. november 14. 17:38  
Diák Murphy:
El kellett volna engedni már az elején. Mi bajuk lett volna? A gyengék kiestek, a jók pedig veresenyeztek volna. Nem véletlen, hogy a durvább esőfutamok végén majdnem mindig a jobbak maradtak a pályán, kivéve pár szerencsétlen esetet. Jó lenne engedni őket esőben és nem mindig "várjuk meg a végét" és még szárítsuk is fel nekik a pályát, mert még a végén vizesek lesznek...

Bianchi esete óta nyilván óvatosabbak, de a probléma megoldása az lenne, ha olyan gumikat biztosítanának, amik ezek között a körülmények közt is működnek. 2010-ben Melbourne-ben, Shanghaiban, Spában és Koreában is esőfutam volt, egyedül Koreában kellett megállítani a futamot, de ott is főként azért, mert új pályáról volt szó, mellette pedig az aszfalt még túl friss és csúszós volt még szárazon is.

A Pirelli korszak óta viszont nem rémlik olyan esőfutam, ahol lehetett normálisan menni, mindig meg kellett várni, amíg gyakorlatilag interre nem lehetett már váltani.

Diák Murphy
#5 Diák Murphy 2016. november 14. 13:45  

El kellett volna engedni már az elején. Mi bajuk lett volna? A gyengék kiestek, a jók pedig veresenyeztek volna.

Nem véletlen, hogy a durvább esőfutamok végén majdnem mindig a jobbak maradtak a pályán, kivéve pár szerencsétlen esetet. Jó lenne engedni őket esőben és nem mindig "várjuk meg a végét" és még szárítsuk is fel nekik a pályát, mert még a végén vizesek lesznek...

Thibczy
#4 Thibczy 2016. november 14. 12:55  

Egyik sem. Két probléma van: a szabályok és a Pirelli.

A parc fermé szabályoknak meg kellene engednie, hogy megemeljék a hasmagasságot, illetve kellene egy normális gumigyártó, aki tud rendes esőgumikat gyártani.

F1890
#3 F1890 2016. november 14. 12:23  

az a vicc h a végén mikor a legnagyobb eső volt akkor már nem volt semmi crash. vicc h nem lehet állítani a kocsikat ha előre áltják h eső lesz... midnenki jól járna.

sotyo acélgyárovi
#2 sotyo acélgyárovi 2016. november 14. 11:43  

Azt gondolom, hogy a probléma Whiting fejében/lelkében van. Mivel elég régóta a cirkusz része, ezért sok-sok halálesettel volt dolga. Rengeteg esetben fiatal, életerős emberek holttestét kellett megnéznie. Az a véleményem, hogy öregkorára a lelkiismerete eljutott odáig, hogy nem tudna feldolgozni még egy halottat/súlyos balesetest. Ezért van az, hogy első adandó alkalommal, akár száraz, akár nedves a pálya, akár van egy kis kocc, megállás, törmelék, jön a VSC, az SC akár a piros zászló. Ez azonban, csatlakozva az előttem szólóhoz, lejáratja a pilótákat, mert az a konklúzió, hogy ők a puhap...űek, lejáratja a gyártókat, mert ezek a jelek alapján nem tudnak esőre autót építeni. Érdekes megnézni, hogy a pályák 1997 után (amikor versenyigazgató lett) mennyit változtak, s mennyi "Tilke-féle rémtett" született meg, ahol nincs büntetés. Pedig az autók fejlődése alapján már egy régebbi pálya is kevesebb veszélyt tartogat (kivéve Bianchi, de azt el kell ismernünk, hogy az egy rendkívül véletlen eset volt a traktorral), hiszen Ralf Schu az USA-ban, Kubica Kanadában, Massa nálunk, Webber Valenciában, Alonso a teszt alatt vagy idén Ausztráliában mind-mind túlélte (hála az égnek).
Whiting szentimentalizmusa a Pirelli gumijaival együtt oda vezette az F1-et, hogy ezt látjuk minden necces helyzetben, amit tegnap.
A véleményem szerint a 64 éves Charlienak ideje lenne más pozíciót választania (tegyük hozzá, hogy a helyzetek megítélésben sem tud konzekvens lenne, bár ez a felügyelők hibája is), s egy korábbi, még fiatal csapatfőnökkel/mérnökkel/szakemberrel helyettesíteni.

gaben1000
#1 gaben1000 2016. november 14. 11:18  

Az a baj, hogy lejáratják a Forma1-et, meg puhapöcsnek állítják be a versenyzőket, pedig egyáltalán nem így van. Csak tudnám, miért olyan nagy ember Charlie Whiting, hogy érinthetetlen. Valami van a háttérben, amiért ennyire nem mernek ellene lenni nyíltan.
Költségcsökkentés megy állandóan, az nem lenne ám költséghatékony, hogy átállíthassák az autót esőre, aztán kevesebb baleset lenne, kevesebb anyagi kár.
Egyszerűen halandó ember fel nem foghatja, miért vannak ilyen szabályok. Az nem igaz, hogy nem látják át, hogy a Forma1 renoméja sehol sincs már, pedig csak pár szabályon kéne változtatni. Nem vagyok híve az összeesküvés-elméleteknek, de valami tuti van a háttérben, amiért nem tesznek semmit ennyire nyilvánvaló dolgokban, sőt inkább mindig direkt rosszabítanak rajta.
Amúgy meg csak csepergett az eső, nem is értem az egészet.

HairHungary

 



FORMA-1 HÍREK

A Mercedes öröme

02016.12.08. 14:07

A visszaútra nem váltott jegyet Rosberg

Nem tud elképzelni nagyobb tettet a bajnoki címnél és Hamilton legyőzésénél