„Vagy nyerek, vagy 15. leszek. De ígérem, hogy szórakoztató délután lesz!”

F1 banner 2017
írta: M4Sport
2016. október 30. 14:16
FOTÓ: ©xpbimages.com

Vagy megütik a főnyereményt, vagy hatalmasat buknak – a Red Bull szerint csak ez a két út áll előttük a kockázatos stratégiájukkal.

Miközben a Mercedes és a Ferrari határozottan úgy vélte, a legelőnyösebb, ha a lágy gumin kvalifikálják magukat a Q3-ba, s ezzel a Pirelli által is ideálisnak tartott versenyabroncson vágnak neki a futamnak, a Red Bull a szuperlágyas rajt mellett döntött. És még csak nem is hezitált: Daniel Ricciardót és Max Verstappent is azonnal a piros oldalfalú papucsokon küldte a pályára – pedig minden bizonnyal a sárgákkal is képesek lettek volna a legjobb tízbe kerülni.

Nem a kieséstől való félelem, hanem a kockáztatási vágy vezérelte az osztrákokat, de azt ők is elismerik, a penge élén táncolnak választásukkal. „Vagy jól döntöttünk, vagy teljesen célt tévesztettünk” – vázolta a helyzetüket Helmut Marko. Daniel Ricciardo még szemléletesebben fogalmazott: „Holnap vagy nyerek, vagy tizenötödik leszek. De ígérem, hogy szórakoztató délután lesz!”

Támadás!

Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Max VerstappenA Red Bull alapgondolata ugyanaz volt, ami egy hete Austinban: ki akarják zökkenteni, el akarják bizonytalanítani a Mercedest. „Úgy véljük, a Mercedes kizárólag eltérő stratégiával legyőzhető” – nyilatkozta Christian Horner. A dolguk szerinte ezúttal mégis könnyebb volt a választás, mert a szuperlágyban most nagyobb potenciált látnak – és ez indokolja azt is, miért nem a megosztott taktika mellett döntöttek. „Austinban ötven-ötven százalék volt az esély, itt hatvanöt-harmincöt az arány.”

A Mercedes és a Ferrari másképp látja. Sok társukkal egyetemben úgy vélik, a szuperlágy abroncsok csak pár kört fognak bírni a verseny elején, míg a lágyakon ideális lesz a versenytempójuk. Tekintve, hogy Sebastian Vetteléknél szombaton a melegebb időben a sárga gumi még csak tempóhátrányt sem jelentett a pirossal szemben, nem kizárt, hogy jól gondolkodnak. A lágygumis rajt ráadásul megágyazhat a tavaly is lehetséges egykiállásos taktikának: kerékcseréjükkor közepes keveréket kapnak, amely a Pirelli szerint akármeddig kibírja, és elszáguldanak vele a célig.

A Red Bull egy korai kiállással erre aligha lesz képes – nekik két vagy három kerékcserét jósolnak a szakemberek. Versenyzőik szerint azonban nem egyértelmű, hogy az ő gumijuk hamar elkopik. „Csak a beállításomon és rajtam múlik, meddig bírják” – mondta magabiztosan Max Verstappen. Ő és csapattársa is bizonyította már, ha szükséges, képes hosszú távra konzerválni abroncsait.

A Mercedes számításai szerint az egy kiállás papíron 4 másodperccel gyorsabb a kettőnél. Van viszont két előnye: a szuperlágy gumi tapadásfölényt biztosíthat a rajtnál és az onnan távol eső első kanyarban, majd bizonyos körön át tempófölényt is. Ráadásul ha megfelelő időben érkezik a biztonsági autó, az is a Red Bullokat segítheti.

Mit ér a 3 méter előny és a szélárnyék?

Ricciardo nem titkolja, ezúttal is az a céljuk, hogy legalább az egyik Mercedest megelőzzék az indulásnál. „Ha mindenki tökéletesen kapja el a rajtot, akkor egy helyezést javítunk. Kétszáz méter után oda lesz a szuperlágy gumi tapadási fölénye, ezt követően én egy kedves barátot fogok keresni, aki az egyenesben szélárnyékot biztosít számomra az egyes kanyarig” – avatott be haditervébe az ausztrál.

Más kérdés, hogy Hamilton szerint a mexikói ritka levegő a szélárnyékozás hatékonyságán is csorbít. „Tavaly én is próbáltam, de nem ment” – nyilatkozta. Számításaik szerint a Red Bullok a szuperlágy gumik miatt 3 méteres előnyre tehetnek szert velük szemben a rajtnál.

Helmut Markóék azt remélik, hogy a jó indulással és az első körökben mutatott erős tempójukkal kényelmetlen helyzetbe hozhatják a Mercedest, s akár a tervezettnél előbbi kiállásra kényszeríthetik őket. A németek azonban figyelmeztettek: „A Red Bull nem állhat ki olyan korán, amikor csak akar, mert ki kell várniuk, mire a követő boly elég messze lesz ahhoz, hogy a kerékcsere után el tudják kerülni a forgalmat. És onnantól a lágy gumi már jobb lesz” – mondta az Auto Motor und Sportnak egyik mérnökük.

Az persze továbbra is kérdés, az egyes gumitípusok milyen tempóra lesznek képesek, milyen mértékben kopnak/szemcsésednek és mennyi időbe telik, mire üzemi hőfokra melegszenek. Szombaton kiderült, ezt az időjárás, a hőmérséklet változása is döntően befolyásolja. Még az sem kizárt, hogy az egy kiállás kettőre, a kettő pedig háromra módosul…

A Mercedes mindenesetre nem veszi félvállról az agresszív Red Bull által jelentett fenyegetést. „A különböző taktikák között nincs nagy különbség. És arra is gondolnunk kell, hogy lehetnek biztonsági autós fázisok. Mindent ki kell hoznunk a gumikból, és ha a lágyak a kívánt módon működnek, akkor az egy kiállás lehetséges lesz. De ezt még mi sem tekintjük biztosnak” – magyarázta Toto Wolff.

Oszd meg!





0 hozzászólás

Hozzászóláshoz jelentkezz be, vagy ha még nem vagy a Motorsportal.hu tagja itt tudsz regisztrálni.

HairHungary

 



FORMA-1 HÍREK

A Mercedes öröme

02016.12.08. 14:07

A visszaútra nem váltott jegyet Rosberg

Nem tud elképzelni nagyobb tettet a bajnoki címnél és Hamilton legyőzésénél