Van ellenszer Verstappenre – de nem az FIA-nak, az ellenfeleknek kell megtalálnia

F1 banner 2017
írta: M4Sport
2016. október 18. 11:17
FOTÓ: ©xpbimages.com

Továbbra is vékony jégen jár Max Verstappen. Helmut Marko szerint szuzukai védekezésével Lewis Hamiltont is megleckéztette, Niki Lauda elmondta, miért vonták vissza óvásukat – Martin Brundle pedig rámutatott, mi lenne hatékony az ellenszer a holland agresszivitására.

Magyarországi és belgiumi manőverével is felbosszantotta ellenfeleit, és a saját nyakába zúdította a kritikaáradatot Max Verstappen. Miközben debütáló évében még váratlan előzései számítottak a védjegyének, a mindig a határokat feszegető holland idén inkább megkérdőjelezhető védekezési módszerével irányítja magára a figyelmet. Számos kollégája és sok szakértő is a szemére vetette már, hogy az utolsó utáni pillanatban végrehajtott irányváltásai, a féktávokon történő mozgása nemcsak veszélyes, de szembemegy a szabályokkal is.

Az FIA versenyigazgatója és versenybírái már Hockenheimben és Monzában is elbeszélgettek a Red Bull versenyzőjével, figyelmeztették őt arra, hogy legyen visszafogottabb a védekezés során, ám büntetést egyik esetben sem osztottak ki neki, az ismétlődő esetek pedig azt igazolják, hogy szavaik sem igen hatották meg őt.

Szuzukában jött az újabb határeset: a verseny utolsó előtti körében Lewis Hamilton kényszerült a sikán bukóterébe, miután Verstappen ismét kivárta, hogy mit csinál az ellenfél, s csak annak irányválasztása után, már a féktávon zárta be a kaput a címvédő előtt. Hivatalos vizsgálat ez ügyben sem indult, ám a Mercedes pár órával a leintés után mégis úgy döntött, óvást nyújt be az FIA-nál, s a történtek kivizsgálását kéri.

MAx Verstappen, Lewis Hamilton

„Hogy bizonyítanánk, hogy Lewis veszélybe került?”

Niki Lauda, Toto Wolff és Lewis Hamilton már az osztrák repülőjén ült, s útban volt Európa felé, amikor értesült arról, hogy Paddy Lowe-ék hivatalos vizsgálatot kezdeményeztek, és azonnal szóltak a technikai vezetőnek, hogy vonja vissza óvásukat. A tanácsadó elmondása szerint nem csak azért döntöttek így, mert rossz fényt vetett volna a Mercedesre, ha miatta egészen Austinig várni kellett volna a Japán Nagydíj végeredményének hivatalossá válására. Szerinte Verstappen ezúttal semmi rosszat nem tett.

„Ez a szabálypont, amire hivatkoztak, bármilyen módon értelmezhető, ezért semmit sem ér” – mutatott rá Lauda. „Hogyan bizonyíthatnánk, hogy Lewis veszélybe került? Ők ketten még csak nem is koccantak össze. Tehát semmi sem történt. Az óvást úgyis már azelőtt elvesztettük volna, hogy egyáltalán elkezdődött volna az ügy.”

A háromszoros világbajnok ezúttal Verstappen álláspontján volt. „Max helyében én sem engedtem volna elmenni Lewist az utolsó előtti körben. Számomra a szuzukai megmozdulása kevésbé volt veszélyes, mint a spái az egyenesben.”

Hasonlóan vélekedik a brazilok első F1-es bajnoka, Emerson Fittipaldi is, aki szerint az F1-nek nagy szüksége van Verstappenre. „Még mindig Alonsót tartom a legkiforrottabb versenyzőnek, Hamilton, Rosberg és Vettel pedig egy szinten versenyeznek. A fiatal Max Verstappen viszont egy zseni, egyszerűen hihetetlen” – nyilatkozta a Corriere della Serának. „Én nem is értem, miért kritizálják a vezetési stílusát. Egyszerűen így versenyez. És ez ráadásul látványos is. Biztosra veszem, hogy egy nap világbajnok lesz.”

Ebben bízik a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko is, aki nem hogy szabálytalannak nem látta Verstappent Szuzukában, egyenesen zseniálisnak tartotta védekezését. „Aki annak ellenére sem tud előzni, hogy Mercedes-motorja van és a DRS-t is használja, az maradjon csöndben! Verstappen a maga tizenkilenc évével máris annyira érett, mint egy háromszoros világbajnok. A gumija öt körrel régebbi volt. Hamilton ezt nem tudja kimagyarázni. Inkább meg kell tanulnia irányt váltani fékezéskor” – fogalmazott az osztrák.

A kapott újabb kritikákra pedig elmondta: „Maxnak ki kéne tenni az indexet az utolsó előtti körben? Mindenki más is védi a pozícióját!”

Marko végül kiemelte, Verstappen nemcsak agresszíven, de rendkívül éretten is versenyzett. Mivel tudatában volt annak, hogy a hajrában Hamilton a frissebb gumikkal utoléri őt, az etapja elején spórolt abroncsaival. Mindezt a korábbi etapja tanulságaira alapozva tette, amelyen a kelleténél korábban fogytak el a Pirellik. „Max kiválóan kezelte a gumikat. Akár még öt kört is bírt volna velük” – állapította meg Marko elégedetten.

És ezt a Mercedes mérnökei is elismerték. „Verstappen az etap elején nagyon okosan visszafogta magát, hogy a hajrára megóvja a gumikat. Csak emiatt tudott Lewis olyan gyorsan felzárkózni rá” – nyilatkozta egyikük az Auto Motor und Sportnak.

Max Verstappen

Verstappen ellenszerét az ellenfeleknek kell megtalálnia

Verstappen manővereivel tehát továbbra is megosztja az embereket, s mindaddig, míg az FIA nem szankcionál, a megmozdulásairól szóló viták pusztán vélemények ütköztetésének számítanak. De akkor mi lehet a holland ellenszere?

Martin Brundle szerint csak egy megoldás van, a labda viszont nem Verstappen vagy az FIA térfelén pattog, hanem az ellenfelekén: egyszerűen ki kell trükközniük a hollandot. „Normál esetben a kanyar bejárata előtt védekező álláspontba helyezed az autódat, és azzal arra kényszeríted az ellenfeled, hogy a hosszabb vagy a kevésbé tapadó ívet válassza. Max tovább kivár, megvárja, hogy az ellenfél válasszon először. Ez feszegeti a szabályok és a biztonság határait is, de ha precízen kivitelezi, mint Szuzukában, akkor kegyetlenül hatásos módszer, és a bírák figyelmét sem kelti fel” – elemzett a Sky Sports szakértője.

„És hogy akkor miként lehet megelőzni őt? A késői sakklépése rendkívül érzékeny lehet az átverésre, amit Manselltől láthattunk a híres 1987-es silverstone-i előzésénél Piquet ellen” – utalt arra, hogy a brit akkor sikeresen hitette el csapattársával, hogy az egyik irányból fog támadni, miközben ő akkor már felkészült a másik irányból történő előzésre. Brundle szerint Verstappen késői megmozdulásával adja magát a „hintába ültetés” módszere.

Ha nem ezt választják, valójában csak reménykedhetnek abban, hogy helyettük valaki vagy valami más állítja meg a hollandot. „Máskülönben csak az FIA-ra hagyatkozhatnánk, hogy szigorítson a szabályain, vagy az hozhatna változást, ha ütközne a versenyzőtársakkal, valamint ha mindenki elkezdené ezt a taktikát követni. Egy nagyon tapasztalt versenyző azt mondta nekem, hogy minden fiatal így vezet, és talán ez egy új irány, mely azonban óhatatlanul a levegőbe fog repíteni pár autót” – fogalmazott a brit exversenyző.

Max Verstappen, Kimi Räikkönen

Oszd meg!





23 hozzászólás

Hozzászóláshoz jelentkezz be, vagy ha még nem vagy a Motorsportal.hu tagja itt tudsz regisztrálni.

Mr. Répatorta balneológus
#23 Mr. Répatorta balneológus 2016. október 19. 19:29  
GreenHonda:
"Ami meg a 6.-7. hely mögött történik nem érdekel" Ez a felfogás szerintem nagyon gáz, már bocsi

Nem. A gáz az, hogy ezt most csak azért írtad, mert a kedvenced ott tanyázik. Te is sokkal jobban éreznéd magad, ha a 2009-hez hasonló versenyeket látnál, ahol Jenson a címért harcol. De, beszéld be magadnak, hogy jó helyen van, szíved joga.

Mr. Répatorta balneológus
#22 Mr. Répatorta balneológus 2016. október 19. 19:27  
f1m12:
ja, Max aki autóversenyt csinál. a többi meg ehhez nem ért. nem is tudom, minek vannak ott, amikor Maxi elkocsikázna egyedül is, ha már oktatja a mezőnyt.

Mondj még egy valakit, aki ennyire koncentrált, aki egy nála erősebb versenyzőt és nem kevésbé erősebb versenyautót képes maga mögött tartani. Akiben ennyi győzni akarást látsz. Lehet utálni ezt a Max gyereket, mert szívatja a kedvencet, de az biztos, hogy egyszer ül bele egy VB esélyes autóba, élni is fog vele. És tudod, ezt úgy mondom, hogy 20 éve Ferrari szurkoló vagyok és nagyságrendileg ennyi idő óta a német autóversenyzőknek szurkolok. De a tehetség előtt én is leveszem a kalapom, mint ahogy annak idején Lewis előtt is. De ez a Lewis már nem ugyanaz, aki pár évvel ezelőtt volt.

Árnyék
#21 Árnyék 2016. október 19. 13:24  
sába:
Hagyjuk már Perezt. Amikor legutóbb Max mögé került még a pályáról is lehúzódott ijedtében. Kész röhej volt a fazon. Maldonado, na ő már egy más tészta lenne.

erez nem tud védekezni, de jól támad... az én meglátásom szerint... :)

Denis Hunter
#20 Denis Hunter 2016. október 19. 11:57  
GreenHonda:
"Ami meg a 6.-7. hely mögött történik nem érdekel" Ez a felfogás szerintem nagyon gáz, már bocsi

nekunk nem is szabadott volna versenyeket nezni 2 evig, mert a McLarennek szurkolunk :D

Denis Hunter
#19 Denis Hunter 2016. október 19. 11:12  

szerintem sokaknak az elcseszett arca miatt is ellenszenves :D mint MSC amikor kanalkepunek hivtak
Max olyan mint a Simpsonekban Homer genyo fonoke :D csontos arc es pokharapo fogsor
Ronda emberrel valahogy en sem tudok azonosulni (lehet en mar eleg ronda vagyok egyedul is) Talan ezert is szurkolok inkabb csapatnak, mint versenyzonek, de az is biztos, hogy a normalisabbak szimpatikusabbak is (nem vagyok meleg :))) )

sába
#18 sába 2016. október 19. 11:09  
Árnyék:
Valaki nagyon befogja tenni a hintába... ez már érződik... vélem, hoyg Hamilton-Ricciardo-Raikkonen 3masból lesz valaki.... esetleg Perez... mondjuk ha itt lenne Marhanádó, már rég móresre lenne tanítva....

Hagyjuk már Perezt. Amikor legutóbb Max mögé került még a pályáról is lehúzódott ijedtében. Kész röhej volt a fazon. Maldonado, na ő már egy más tészta lenne.

Árnyék
#17 Árnyék 2016. október 19. 08:46  
Lewisthebest:
Ezt a marhaságot el kéne felejteni, nem a dedóba vannak, hogy móresre tanítsák egymást. Ha valaki telibe találja hátulról akkor valószínűleg azt fogják megbüntetni ahogy ezt már a múltban is tették, így ez nem fogja elvenni Verstappen kedvét attól, hogy keményen versenyezzen.

ezért mondtam, hoyg ha itt lenne Marhanádó... olvasni tudni kellene a sorok között... mindamellett, hoyg megis érdemelte volna Max... ;)

GreenHonda
#16 GreenHonda 2016. október 18. 23:41  
Mr. Répatorta balneológus:
„Aki annak ellenére sem tud előzni, hogy Mercedes-motorja van és a DRS-t is használja, az maradjon csöndben!" Tökéletesen igaz. Ez mindent elmond az elmúlt 3 évről. És ha a FIA ezek hatására ki fog találni egy ostoba szabályt, amivel az ilyen védekezést is szabálytalanná tennék, egy újabb szöget vernének a már kész koporsóba. Jelenleg Max talán az egyetlen, aki autóversenyt csinál. Korábban Hamilton is az volt, de szétesett. Vettel meg sajnos inkább esik, mint kel. Ami meg a 6.-7. hely mögött történik nem érdekel. Persze, ott is osztanak pontot, de az igazi verseny a győzelemért, dobogóért menjen.

"Ami meg a 6.-7. hely mögött történik nem érdekel"

Ez a felfogás szerintem nagyon gáz, már bocsi

albutr
#15 albutr 2016. október 18. 22:16  
Lewisthebest:
Elkéne már felejteni SPA-t mert lassan 1 hónapja volt és azóta már lement 4 másik verseny. Kimi se nézne ki túl jól ha a tavalyi Orosz vagy Osztrák nagydíj alapján lenne megítélve ahogy Vettel se ha folyamatosan a Malajziai rajtját emlegetnék figyelmen kívül hagyva, hogy előtte mit ért el. Rosberg egyébként csak azért büntették mert ahogy Ausztriába úgy ott is meg se próbált normálisan befordulni a kanyarba hanem elment egyenesen majdnem a bukótérig aztán ott rántott egyet az autón.

nem ez a gond ha mások ezt csinálnák mindjár jön a bünti.

albutr
#14 albutr 2016. október 18. 22:10  
guide:
Amit Max csinál az zseniális.Behúzódik középre,majd egy picit elmozdul az egyik irányba,utat hagyva a másik oldalon.Amikor a mögötte jövő bekapja a csalit és előzésbe kezdene, a szabadnak vélt rés felé mozdul,blokkolásra késztetve a támadót. Szerintem a többiek két ok miatt nem csinálják ezt.Egyrészt tiltottnak gondolják,másrészt túl veszélyesnek.Ha a FIA engedi ezt a fajta védekezést,akkor szép lassan mindenki begyakorolja majd .Eleinte biztosan lesz majd ütközés is. Nekem viszont nem tetszik,ettől még lehet zseniális,de etikátlannak tartom.Elől maradni mindenáron.Vagy mögöttem maradsz vagy ütközünk.

majd egyszer valaki megunja ezt és kiteszi őt a pályáról.

Lewisthebest
#13 Lewisthebest 2016. október 18. 21:06  
Janisf:
Mondjuk Vettel bénázása Lewisnak nagyon jól jött volna ha nem füstöl el a merci...

Igen ez általában így szokott lenni, hogy az ilyen rajtbalesetekből valaki nagyon jól jön ki valaki meg kevésbé :D Hamilton szempontjából áldás (lett volna) Rosberg és Verstappen szempontjából meg átok.

guide
#12 guide 2016. október 18. 20:59  

Amit Max csinál az zseniális.Behúzódik középre,majd egy picit elmozdul az egyik irányba,utat hagyva a másik oldalon.Amikor a mögötte jövő bekapja a csalit és előzésbe kezdene, a szabadnak vélt rés felé mozdul,blokkolásra késztetve a támadót.

Szerintem a többiek két ok miatt nem csinálják ezt.Egyrészt tiltottnak gondolják,másrészt túl veszélyesnek.Ha a FIA engedi ezt a fajta védekezést,akkor szép lassan mindenki begyakorolja majd .Eleinte biztosan lesz majd ütközés is.

Nekem viszont nem tetszik,ettől még lehet zseniális,de etikátlannak tartom.Elől maradni mindenáron.Vagy mögöttem maradsz vagy ütközünk.

Janisf
#11 Janisf 2016. október 18. 20:28  
Lewisthebest:
Én meg akkor csak azt tudom mondani amit a 6-osba írtam :D SPA 1 hónapja volt kb, lépj túl rajta, én se b*szogatom hetente Vettelt mert Malajziában idióta volt. Ők is hibáznak, az már más kérdés, ha valaki többször hibázik mint ahányszor eredményt ér el, de Maxnál nem ez a helyzet, csak azért van felfújva mert amikor rossz napja volt akkor éppen a Ferrarisokkal keménykedett és aki nekik betesz az már egyből maga a sátán. Riccel meg addig lesznek nagy haverok amíg ez az egész nem a vb címért megy. 2013-ban még Hamilton és Rosberg is tök jól megvoltak aztán 1 évvel később elég volt a vb esélyes autóval 4-5 verseny, hogy egymás ellen forduljanak.

Mondjuk Vettel bénázása Lewisnak nagyon jól jött volna ha nem füstöl el a merci...

Lewisthebest
#10 Lewisthebest 2016. október 18. 19:51  
f1m12:
én csak azt tudom mondani, amit az 5-ös hozzászóló. máris más a helyzet, ha ő van a ..... végén. nyafog. ugye Rikárdóval tudott fer módon csatázni, mert szopás van, ha kirakja....az meg, h arrogáns módon beismeri, h ő akar büntetni másokat, mert a rajtnál kocc volt!!!! ugyan már.......

Én meg akkor csak azt tudom mondani amit a 6-osba írtam :D SPA 1 hónapja volt kb, lépj túl rajta, én se b*szogatom hetente Vettelt mert Malajziában idióta volt. Ők is hibáznak, az már más kérdés, ha valaki többször hibázik mint ahányszor eredményt ér el, de Maxnál nem ez a helyzet, csak azért van felfújva mert amikor rossz napja volt akkor éppen a Ferrarisokkal keménykedett és aki nekik betesz az már egyből maga a sátán. Riccel meg addig lesznek nagy haverok amíg ez az egész nem a vb címért megy. 2013-ban még Hamilton és Rosberg is tök jól megvoltak aztán 1 évvel később elég volt a vb esélyes autóval 4-5 verseny, hogy egymás ellen forduljanak.

f1m12
#9 f1m12 2016. október 18. 19:23  
Lewisthebest:
Hogy vonatozzanak :D Amikor Lewis bejött akkor is ez volt. Sokan meglepődtek, hogy valaki nem csak a boxban előz illetve nem engedi el illedelmesen a jóval gyorsabb autókat aztán lassan hozzászoktak.

én csak azt tudom mondani, amit az 5-ös hozzászóló. máris más a helyzet, ha ő van a ..... végén. nyafog. ugye Rikárdóval tudott fer módon csatázni, mert szopás van, ha kirakja....az meg, h arrogáns módon beismeri, h ő akar büntetni másokat, mert a rajtnál kocc volt!!!! ugyan már.......

Lewisthebest
#8 Lewisthebest 2016. október 18. 19:06  
f1m12:
ja, Max aki autóversenyt csinál. a többi meg ehhez nem ért. nem is tudom, minek vannak ott, amikor Maxi elkocsikázna egyedül is, ha már oktatja a mezőnyt.

Hogy vonatozzanak :D Amikor Lewis bejött akkor is ez volt. Sokan meglepődtek, hogy valaki nem csak a boxban előz illetve nem engedi el illedelmesen a jóval gyorsabb autókat aztán lassan hozzászoktak.

jtfan
#7 jtfan 2016. október 18. 19:04  

"Aki annak ellenére sem tud előzni, hogy Mercedes-motorja van és a DRS-t is használja, az maradjon csöndben! "
Kb ennyi. A suzukai eset vihar a biliben.

Lewisthebest
#6 Lewisthebest 2016. október 18. 19:03  
albutr:
versenyezzen keményen de amit Spában csinált Raikkönennel az már sok,viszont németben neki sem tetszett hogy Rosberg keménykedett vele.

Elkéne már felejteni SPA-t mert lassan 1 hónapja volt és azóta már lement 4 másik verseny. Kimi se nézne ki túl jól ha a tavalyi Orosz vagy Osztrák nagydíj alapján lenne megítélve ahogy Vettel se ha folyamatosan a Malajziai rajtját emlegetnék figyelmen kívül hagyva, hogy előtte mit ért el. Rosberg egyébként csak azért büntették mert ahogy Ausztriába úgy ott is meg se próbált normálisan befordulni a kanyarba hanem elment egyenesen majdnem a bukótérig aztán ott rántott egyet az autón.

albutr
#5 albutr 2016. október 18. 18:55  
Lewisthebest:
Ezt a marhaságot el kéne felejteni, nem a dedóba vannak, hogy móresre tanítsák egymást. Ha valaki telibe találja hátulról akkor valószínűleg azt fogják megbüntetni ahogy ezt már a múltban is tették, így ez nem fogja elvenni Verstappen kedvét attól, hogy keményen versenyezzen.

versenyezzen keményen de amit Spában csinált Raikkönennel az már sok,viszont németben neki sem tetszett hogy Rosberg keménykedett vele.

f1m12
#4 f1m12 2016. október 18. 18:28  
Mr. Répatorta balneológus:
„Aki annak ellenére sem tud előzni, hogy Mercedes-motorja van és a DRS-t is használja, az maradjon csöndben!" Tökéletesen igaz. Ez mindent elmond az elmúlt 3 évről. És ha a FIA ezek hatására ki fog találni egy ostoba szabályt, amivel az ilyen védekezést is szabálytalanná tennék, egy újabb szöget vernének a már kész koporsóba. Jelenleg Max talán az egyetlen, aki autóversenyt csinál. Korábban Hamilton is az volt, de szétesett. Vettel meg sajnos inkább esik, mint kel. Ami meg a 6.-7. hely mögött történik nem érdekel. Persze, ott is osztanak pontot, de az igazi verseny a győzelemért, dobogóért menjen.

ja, Max aki autóversenyt csinál. a többi meg ehhez nem ért. nem is tudom, minek vannak ott, amikor Maxi elkocsikázna egyedül is, ha már oktatja a mezőnyt.

Lewisthebest
#3 Lewisthebest 2016. október 18. 18:22  
Árnyék:
Valaki nagyon befogja tenni a hintába... ez már érződik... vélem, hoyg Hamilton-Ricciardo-Raikkonen 3masból lesz valaki.... esetleg Perez... mondjuk ha itt lenne Marhanádó, már rég móresre lenne tanítva....

Ezt a marhaságot el kéne felejteni, nem a dedóba vannak, hogy móresre tanítsák egymást. Ha valaki telibe találja hátulról akkor valószínűleg azt fogják megbüntetni ahogy ezt már a múltban is tették, így ez nem fogja elvenni Verstappen kedvét attól, hogy keményen versenyezzen.

Utoljára módosítva: 2016. október 18. 18:22

Mr. Répatorta balneológus
#2 Mr. Répatorta balneológus 2016. október 18. 17:54  

„Aki annak ellenére sem tud előzni, hogy Mercedes-motorja van és a DRS-t is használja, az maradjon csöndben!" Tökéletesen igaz. Ez mindent elmond az elmúlt 3 évről. És ha a FIA ezek hatására ki fog találni egy ostoba szabályt, amivel az ilyen védekezést is szabálytalanná tennék, egy újabb szöget vernének a már kész koporsóba. Jelenleg Max talán az egyetlen, aki autóversenyt csinál. Korábban Hamilton is az volt, de szétesett. Vettel meg sajnos inkább esik, mint kel. Ami meg a 6.-7. hely mögött történik nem érdekel. Persze, ott is osztanak pontot, de az igazi verseny a győzelemért, dobogóért menjen.

Utoljára módosítva: 2016. október 18. 17:59

Árnyék
#1 Árnyék 2016. október 18. 17:39  

Valaki nagyon befogja tenni a hintába... ez már érződik... vélem, hoyg Hamilton-Ricciardo-Raikkonen 3masból lesz valaki.... esetleg Perez... mondjuk ha itt lenne Marhanádó, már rég móresre lenne tanítva....

HairHungary

 



FORMA-1 HÍREK

Nico Hülkenberg

172016.12.10. 16:02

Lowe is elhagyja a Mercedest?

Meglepetésre nem a Ferrari lehet az új munkaadója

62016.12.09. 19:57

Legyőzné az egyik óriást a Force India

„Azt, amelyik majd rossz formában lesz”

02016.12.09. 18:52

A Liberty januárban szavaz az F1 átvételéről

Ecclestone sem tudja, sor kerül-e a felvásárlásra